Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMeroni, Luisa
dc.contributor.authorGier, Helga de
dc.date.accessioned2021-10-29T10:01:48Z
dc.date.available2021-10-29T10:01:48Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/82
dc.description.abstractSinds 2018 zijn leraren, lerarenopleiders/vakdidactici, (curriculum)experts en scholen, onder de naam Curriculum.nu, bezig geweest met het ontwikkelen van voorstellen voor herzieningen voor de landelijke kerndoelen en eindtermen. In 2019 zijn de voorstellen voor een meer toekomstgericht curriculum gepubliceerd. De reactie van docenten hierop is gemengd. Deze scriptie geeft antwoord op de vraag: “Wat is de invloed van een concretisering van de bouwstenen van Curriculum.nu in de vorm van een module op de attitude van docenten tegenover de voorgestelde curriculumvernieuwingen?”. Om de invloed van de module vast te stellen zijn semigestructureerde interviews gehouden met docenten Duits, Engels en Frans die werken in het voortgezet onderwijs. De huidige studie geeft inzicht in de houding, agency, ownership en sense-making van docenten met en zonder de module. De uitkomsten van dit onderzoek indiceren dat een concretiserende module een positieve invloed heeft op de vernieuwingsbereidheid van docenten mvt, met name op het gebied van ownership en sense-making. Dit betekent dat bij de invoering van onderwijsvernieuwingen, zoals Curriculum.nu, aandacht besteed moet worden aan het aanbieden van concrete praktijkuitwerkingen om docenten te ondersteunen en daarmee het mogelijke obstakel van het niet implementeren door docenten te verminderen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectIn 2019 zijn door Curriculum.nu voorstellen voor een meer toekomstgericht curriculum gepubliceerd. De reactie van docenten MVT hierop is gemengd. Deze scriptie gaat dieper in op de onderdelen agency (controle), ownership (betrokkenheid) en sense-making (aansluiting) als basisprincipes voor vernieuwingsbereidheid en onderzoekt de invloed van een concretiserende module met voorbeeldopdrachten op deze onderdelen.
dc.title“Ineens valt nu opeens het kwartje” Het Effect van een Concretisering van de Bouwstenen van Curriculum.nu op de Vernieuwingsbereidheid van Docenten MVT
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCurriculumvernieuwing; Curriculum.nu; Agency, Ownership & Sense-making; Moderne Vreemde Talenonderwijs; Docentattitude
dc.subject.courseuuMeertaligheid en taalverwerving
dc.thesis.id253


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record