View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Luister! Het communicatieve aspect van luistervaardigheid

        Thumbnail
        View/Open
        PGO-LUISTER! Het communicatieve aspect van luistervaardigheid.pdf (875.5Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Dijkhuizen, M.A.
        Boer, C. den
        Gooijer, J.O. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Onderzoek naar verbetering van de communicatieve structuur van (kijk-/)luistertoetsen in de MVT Wat het ERK steeds voorop zet bij het vreemdetalenonderwijs, is de nadruk op het kunnen en leren communiceren in een vreemde taal. Luistervaardigheid wordt vanuit dit oogpunt echter op een zeer onnatuurlijk communicatieve manier aangeboden, aangezien er slechts sprake is van eenrichtingsverkeer. Bij werkelijke communicatie kan de luisteraar gericht om herhaling en vertraging van de input vragen. Door de wederzijdse interactie kan de luisteraar in zekere mate de input controleren. Met dit onderzoek willen wij dus een verband kunnen vinden tussen de resultaten van de luistervaardigheid en de mate waarin de luistertoets een communicatieve situatie benadert. De mate waarin een situatie realistisch benadert kan worden kan bijvoorbeeld worden bepaald door beeld bij de spraak te leveren, of door herhaling en controle van de luisteraar op de input. Wij willen proberen deze “inputcontrole” in luistertoetsen in te bouwen. Onze hypothese is dat meer inputcontrole voor betere resultaten zal zorgen en onze doel is dus om te onderzoeken of de huidige luistertoets-structuur aangepast kan worden om dat te realiseren. Daarnaast willen wij een moderne inbreng in de les onderzoeken en in een moderne school is het gebruik van media dan cruciaal en tegenwoordig ook snel vanzelfsprekend. Hoewel er momenteel op onze scholen relatief weinig met media wordt gedaan, biedt dit toch veel creatieve mogelijkheden. Misschien is het ooit mogelijk dat schoolexamens op een veelal communicatievere manier worden afgenomen, waarbij de toetsmethode een realistische en controleerbare communicatie situatie benadert om zo een beter en reëler gevoel voor de taal bij leerlingen te realiseren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7937
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo