dc.description.abstract | Onderzoek naar verbetering van de communicatieve structuur van (kijk-/)luistertoetsen in de MVT
Wat het ERK steeds voorop zet bij het vreemdetalenonderwijs, is de nadruk op het kunnen en leren communiceren in een vreemde taal. Luistervaardigheid wordt vanuit dit oogpunt echter op een zeer onnatuurlijk communicatieve manier aangeboden, aangezien er slechts sprake is van eenrichtingsverkeer. Bij werkelijke communicatie kan de luisteraar gericht om herhaling en vertraging van de input vragen. Door de wederzijdse interactie kan de luisteraar in zekere mate de input controleren. Met dit onderzoek willen wij dus een verband kunnen vinden tussen de resultaten van de luistervaardigheid en de mate waarin de luistertoets een communicatieve situatie benadert. De mate waarin een situatie realistisch benadert kan worden kan bijvoorbeeld worden bepaald door beeld bij de spraak te leveren, of door herhaling en controle van de luisteraar op de input. Wij willen proberen deze “inputcontrole” in luistertoetsen in te bouwen. Onze hypothese is dat meer inputcontrole voor betere resultaten zal zorgen en onze doel is dus om te onderzoeken of de huidige luistertoets-structuur aangepast kan worden om dat te realiseren. Daarnaast willen wij een moderne inbreng in de les onderzoeken en in een moderne school is het gebruik van media dan cruciaal en tegenwoordig ook snel vanzelfsprekend. Hoewel er momenteel op onze scholen relatief weinig met media wordt gedaan, biedt dit toch veel creatieve mogelijkheden. Misschien is het ooit mogelijk dat schoolexamens op een veelal communicatievere manier worden afgenomen, waarbij de toetsmethode een realistische en controleerbare communicatie situatie benadert om zo een beter en reëler gevoel voor de taal bij leerlingen te realiseren. | |