Hoe kan de docent door zijn gedrag de leerling motiveren?
Summary
In de literatuur worden verschillende factoren genoemd die van belang zijn voor docenten om de motivatie van leerlingen te beïnvloeden. In dit onderzoek is gekeken naar het gedrag van docenten dat invloed heeft op de motivatie van leerlingen. In dit onderzoek is ervoor gekozen om de factoren genoemd in ‘Effectief Leren’ van Ebbens (2009) nader te onderzoeken. Gekeken is of deze factoren inderdaad zichtbaar zijn in het gedrag van docenten. Daarbij is ook een vergelijking gemaakt tussen motiverend docentgedrag in onderbouw en bovenbouw. Door middel van vragenlijsten aan VWO leerlingen uit alle leerjaren is eerst onderzocht welke docenten zij motiverend vonden. Daarna zijn vier van de meest genoemde docenten geobserveerd in vijf van hun lessen. Het onderzoek wees uit dat niet alle zes genoemde factoren van Ebbens terug te vinden waren in het gedrag van de docenten. Ook lieten sommige factoren een toename of afname zien van motiverend gedrag door docenten naarmate leerlingen langer op school zaten. Tot slot worden enkele aanbevelingen gedaan hoe docenten door hun gedrag direct invloed kunnen hebben op de motivatie van leerlingen .