Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTigchelaar, A.
dc.contributor.authorMeel, A.C.M. van
dc.date.accessioned2011-08-04T17:01:50Z
dc.date.available2011-08-04
dc.date.available2011-08-04T17:01:50Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7930
dc.description.abstractIn de literatuur worden verschillende factoren genoemd die van belang zijn voor docenten om de motivatie van leerlingen te beïnvloeden. In dit onderzoek is gekeken naar het gedrag van docenten dat invloed heeft op de motivatie van leerlingen. In dit onderzoek is ervoor gekozen om de factoren genoemd in ‘Effectief Leren’ van Ebbens (2009) nader te onderzoeken. Gekeken is of deze factoren inderdaad zichtbaar zijn in het gedrag van docenten. Daarbij is ook een vergelijking gemaakt tussen motiverend docentgedrag in onderbouw en bovenbouw. Door middel van vragenlijsten aan VWO leerlingen uit alle leerjaren is eerst onderzocht welke docenten zij motiverend vonden. Daarna zijn vier van de meest genoemde docenten geobserveerd in vijf van hun lessen. Het onderzoek wees uit dat niet alle zes genoemde factoren van Ebbens terug te vinden waren in het gedrag van de docenten. Ook lieten sommige factoren een toename of afname zien van motiverend gedrag door docenten naarmate leerlingen langer op school zaten. Tot slot worden enkele aanbevelingen gedaan hoe docenten door hun gedrag direct invloed kunnen hebben op de motivatie van leerlingen .
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent221560 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleHoe kan de docent door zijn gedrag de leerling motiveren?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuLeraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Spaans


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record