Invloed van sociaaleconomische en sociaal-culturele factoren op de schoolprestaties van leerlingen
View/ Open
Publication date
2011Author
Toren, G.
Andel, M.B.C.J. van
Sommers, J.B.M.W.
Wassenaar, D.A.A.
Metadata
Show full item recordSummary
In dit onderzoek wordt aan de hand van een literatuurstudie en data uit enquêtes genomen op drie verschillende Nederlandse HAVO/VWO-scholen een verklaring gezocht voor het verschil in schoolprestaties vanuit de achtergrond van de leerling. Heeft, zoals de literatuur uit Amerika schets, de sociaaleconomische achtergrond van een leerling een grote impact op de leerprestaties of wordt deze in Nederland teniet gedaan door de inkomensnivellering? Zorgt deze sociaaleconomische positie er vervolgens voor dat leerlingen meer middelen hebben om zich buiten school te ontwikkelen op cultureel gebied, bijvoorbeeld het bezoeken van musea of de bibliotheek? Tenslotte wordt nog onderzocht of het doen van deze culturele activiteiten daadwerkelijk een bijdrage levert. Dit onderzoek laat zien dat deze factoren ook in Nederland nog een rol spelen.