Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBijsterbosch, E.
dc.contributor.authorToren, G.
dc.contributor.authorAndel, M.B.C.J. van
dc.contributor.authorSommers, J.B.M.W.
dc.contributor.authorWassenaar, D.A.A.
dc.date.accessioned2011-08-04T17:01:47Z
dc.date.available2011-08-04
dc.date.available2011-08-04T17:01:47Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7927
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt aan de hand van een literatuurstudie en data uit enquêtes genomen op drie verschillende Nederlandse HAVO/VWO-scholen een verklaring gezocht voor het verschil in schoolprestaties vanuit de achtergrond van de leerling. Heeft, zoals de literatuur uit Amerika schets, de sociaaleconomische achtergrond van een leerling een grote impact op de leerprestaties of wordt deze in Nederland teniet gedaan door de inkomensnivellering? Zorgt deze sociaaleconomische positie er vervolgens voor dat leerlingen meer middelen hebben om zich buiten school te ontwikkelen op cultureel gebied, bijvoorbeeld het bezoeken van musea of de bibliotheek? Tenslotte wordt nog onderzocht of het doen van deze culturele activiteiten daadwerkelijk een bijdrage levert. Dit onderzoek laat zien dat deze factoren ook in Nederland nog een rol spelen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1027584 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleInvloed van sociaaleconomische en sociaal-culturele factoren op de schoolprestaties van leerlingen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsschoolprestaties, sociaaleconomisch, sociaal-cultureel
dc.subject.courseuuLeraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Algemene Economie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record