View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Bejegening in de zorg. Hoe willen oudere cliënten die gebruik maken van de Geestelijke Gezondheidszorg bejegend worden door zorgverleners?

        Thumbnail
        View/Open
        Afstudeerwerkstuk Maartje Hanegraaf - Bejegening van ouderen.pdf (109.6Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Hanegraaf, M.M.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        TITEL Bejegening in de zorg. Hoe willen oudere cliënten die gebruik maken van de geestelijke gezondheidszorg bejegend worden door zorgverleners? INLEIDING De bejegening van cliënten die gebruik maken van de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) door zorgverleners sluit niet altijd aan bij de behoeften van de cliënt. Cliënten klagen over een gebrek aan persoonlijke aandacht en voelen zich regelmatig gekleineerd en geschoffeerd door zorgverleners. Om dit te kunnen veranderen is inzicht nodig in de manier waarop cliënten bejegend wensen te worden door zorgverleners. DOEL Het verkrijgen van inzicht in de behoeften van de oudere cliënt (65+), die gebruik maakt van een verblijfsvoorziening van de GGZ, ten aanzien van de bejegening door zorgverleners. Onderzoeksvraag: Wat zijn de behoeften van de oudere cliënt (65+), die gebruik maakt van een verblijfsvoorziening van de GGZ in Nederland, ten aanzien van de bejegening door zorgverle-ners? METHODE Een kwalitatieve studie volgens de methode van kwalitatieve survey, waarbij data zijn verkregen middels open interviews met vijftien cliënten. RESULTATEN De oudere cliënt wil een ‘leefbare omgeving, waarbij zorgverleners ‘gewoon doen’ en de cliënt ‘gezien wordt’. Voor het creëren van een leefbare omgeving is het van belang dat zorgverleners alert zijn op het storende gedrag van medecliënten. Zorgverleners kunnen ‘gewoon doen’ bereiken door de cliënt als gelijkwaardig te behandelen. Door middel van individuele aandacht heeft de oudere cliënt het idee dat hij gezien wordt. CONCLUSIE Cliënten geven een beschrijving van wat ze verwachten van zorgverleners in ter-men van gedrag. In het gedrag van zorgverleners komt de aanwezige kennis, vaardigheden en attitude van de zorgverlener tot uiting. Het onderzoek brengt naar voren dat cliënten minder nadruk leggen op de benodigde kennis en verpleegtechnische vaardigheden van zorgverleners en meer de nadruk op de communicatieve vaardigheden en attitude. AANBEVELINGEN Om aan te kunnen sluiten bij de behoeften van de oudere cliënt is het van belang dat de zorgverlener kritische zelfreflectie toepast.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7920
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo