Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJansen, M.
dc.contributor.advisorGamel, C.
dc.contributor.authorHanegraaf, M.M.A.
dc.date.accessioned2011-08-04T17:01:33Z
dc.date.available2011-08-04
dc.date.available2011-08-04T17:01:33Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7920
dc.description.abstractTITEL Bejegening in de zorg. Hoe willen oudere cliënten die gebruik maken van de geestelijke gezondheidszorg bejegend worden door zorgverleners? INLEIDING De bejegening van cliënten die gebruik maken van de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) door zorgverleners sluit niet altijd aan bij de behoeften van de cliënt. Cliënten klagen over een gebrek aan persoonlijke aandacht en voelen zich regelmatig gekleineerd en geschoffeerd door zorgverleners. Om dit te kunnen veranderen is inzicht nodig in de manier waarop cliënten bejegend wensen te worden door zorgverleners. DOEL Het verkrijgen van inzicht in de behoeften van de oudere cliënt (65+), die gebruik maakt van een verblijfsvoorziening van de GGZ, ten aanzien van de bejegening door zorgverleners. Onderzoeksvraag: Wat zijn de behoeften van de oudere cliënt (65+), die gebruik maakt van een verblijfsvoorziening van de GGZ in Nederland, ten aanzien van de bejegening door zorgverle-ners? METHODE Een kwalitatieve studie volgens de methode van kwalitatieve survey, waarbij data zijn verkregen middels open interviews met vijftien cliënten. RESULTATEN De oudere cliënt wil een ‘leefbare omgeving, waarbij zorgverleners ‘gewoon doen’ en de cliënt ‘gezien wordt’. Voor het creëren van een leefbare omgeving is het van belang dat zorgverleners alert zijn op het storende gedrag van medecliënten. Zorgverleners kunnen ‘gewoon doen’ bereiken door de cliënt als gelijkwaardig te behandelen. Door middel van individuele aandacht heeft de oudere cliënt het idee dat hij gezien wordt. CONCLUSIE Cliënten geven een beschrijving van wat ze verwachten van zorgverleners in ter-men van gedrag. In het gedrag van zorgverleners komt de aanwezige kennis, vaardigheden en attitude van de zorgverlener tot uiting. Het onderzoek brengt naar voren dat cliënten minder nadruk leggen op de benodigde kennis en verpleegtechnische vaardigheden van zorgverleners en meer de nadruk op de communicatieve vaardigheden en attitude. AANBEVELINGEN Om aan te kunnen sluiten bij de behoeften van de oudere cliënt is het van belang dat de zorgverlener kritische zelfreflectie toepast.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent112324 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBejegening in de zorg. Hoe willen oudere cliënten die gebruik maken van de Geestelijke Gezondheidszorg bejegend worden door zorgverleners?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsgeestelijke gezondheidszorg, bejegening, zorgverleners, mening, ouderen
dc.subject.courseuuVerplegingswetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record