View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Self-esteem, personality and the effect of the Stay Cool Kids intervention

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Keesen, EM-3034569.pdf (633.8Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Keesen, E.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van deze multi-site RCT studie was om zelfbeeld en persoonlijkheid exploratief te onderzoeken in een interventiesetting met hoog-aggressieve jongens. Deze studie richtte zich op de effectiviteit op aggressiereductie van Alles Kidzzz, een geïndividualiseerde geïndiceerde preventieve interventie voor hoog-agressieve 9-jarige jongens, op agressie, daarnaast werden de invloed van zelfbeeld en persoonlijkheid exploratief onderzocht. Methoden: Ouders en leerkrachten rapporteerden over agressie en persoonlijkheid, en de jongens rapporteerden over hun agressie en zelfbeeld, over een steekproef van 193 jongens die door hun leerkracht geselecteerd zijn op basis van hun extreem externaliserende gedrag. Zowel voor als na de interventie en bij een nameting na 6 maanden werden de rapportages van de verschillende respondenten in de experimentele en controlegroep vergeleken.. Resultaten: In de experimentele groep rapporteerden leerkrachten een significante reductie in agressie na de interventie maar niet bij de nameting, terwijl ouders alleen interventie-effecten rapporteerden op de follow-up meting, en kinderen geen verbetering rapporteerden. Het belangrijkste persoonlijkheidskenmerk met betrekking tot agressief gedrag lijkt Welwillendheid te zijn, aangezien de invloed van dit kenmerken door ouderrapportage wordt aangetoond. Zelfrapportages gaven een associatie aan tussen zelfbeeld en agressie, maar leverden geen significant effect op van de interventie of van zelfbeeld op de reductie van agressie. Conclusie: Er is een relatie tussen zelfbeeld en agressie, en tussen persoonlijkheid en agrssie, maar niet volgens alle respondenten. Resultaten suggereren dat persoonlijkheid en agressie in onze steekproef van hoog-agressieve jongens op vergelijkbare wijze samenhangen als in non-interventie populaties. Deze bevindingen leveren relevante kennis op waar toekomstig onderzoek en de praktijk van agressiepreventie op voort kunnen bouwen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7843
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo