Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLonden-Barentsen, M. van
dc.contributor.advisorStolz, S.
dc.contributor.authorKeesen, E.M.
dc.date.accessioned2011-08-02T17:04:37Z
dc.date.available2011-08-02
dc.date.available2011-08-02T17:04:37Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7843
dc.description.abstractHet doel van deze multi-site RCT studie was om zelfbeeld en persoonlijkheid exploratief te onderzoeken in een interventiesetting met hoog-aggressieve jongens. Deze studie richtte zich op de effectiviteit op aggressiereductie van Alles Kidzzz, een geïndividualiseerde geïndiceerde preventieve interventie voor hoog-agressieve 9-jarige jongens, op agressie, daarnaast werden de invloed van zelfbeeld en persoonlijkheid exploratief onderzocht. Methoden: Ouders en leerkrachten rapporteerden over agressie en persoonlijkheid, en de jongens rapporteerden over hun agressie en zelfbeeld, over een steekproef van 193 jongens die door hun leerkracht geselecteerd zijn op basis van hun extreem externaliserende gedrag. Zowel voor als na de interventie en bij een nameting na 6 maanden werden de rapportages van de verschillende respondenten in de experimentele en controlegroep vergeleken.. Resultaten: In de experimentele groep rapporteerden leerkrachten een significante reductie in agressie na de interventie maar niet bij de nameting, terwijl ouders alleen interventie-effecten rapporteerden op de follow-up meting, en kinderen geen verbetering rapporteerden. Het belangrijkste persoonlijkheidskenmerk met betrekking tot agressief gedrag lijkt Welwillendheid te zijn, aangezien de invloed van dit kenmerken door ouderrapportage wordt aangetoond. Zelfrapportages gaven een associatie aan tussen zelfbeeld en agressie, maar leverden geen significant effect op van de interventie of van zelfbeeld op de reductie van agressie. Conclusie: Er is een relatie tussen zelfbeeld en agressie, en tussen persoonlijkheid en agrssie, maar niet volgens alle respondenten. Resultaten suggereren dat persoonlijkheid en agressie in onze steekproef van hoog-agressieve jongens op vergelijkbare wijze samenhangen als in non-interventie populaties. Deze bevindingen leveren relevante kennis op waar toekomstig onderzoek en de praktijk van agressiepreventie op voort kunnen bouwen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent649079 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleSelf-esteem, personality and the effect of the Stay Cool Kids intervention
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsInterventie
dc.subject.keywordsagressie
dc.subject.keywordszelfbeeld
dc.subject.keywordspersoonlijkheid
dc.subject.keywordsjongens.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record