View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Lauwe woorden of Algemeen Beschaafd Nederlands? Jongerentaal in productadvertenties in de vorm van een testimonial

        Thumbnail
        View/Open
        Lauwe_woorden_of_Algemeen_Beschaafd_Nederlands_Esther_de_Bie_2011.pdf (1.780Mb)
        Publication date
        2011
        Author
        Bie, E.N.C. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Met twee advertenties voor onbestaande producten, een stedenreis voor jongeren en een relaxdrankje, is het effect van jongerentaal, bron en taalgebruik in slogan onderzocht op de tekstwaardering, bronimago en overtuigingskracht bij 221 middelbare scholieren. Er werden twee typen taal gebruikt: gangbare taal en jongerentaal, inclusief lexicale varianten en Engelse woorden. Tevens waren er twee typen bronnen: een leeftijdsgenoot van veertien jaar en een ouder iemand van negentien jaar. De testimonial bestond uit een slogan en een hoofdtekst. Jongerentaal werd in de advertenties herkend door de jongeren en gezien als ‘hun’ taal. De taal sprak hun ook aan, maar heeft er niet voor gezorgd dat zij meer overtuigd waren dan bij het gebruik van gangbare taal. Een oudere bron sprak de jongeren meer aan en zorgde ervoor dat zij de intentie hadden om het drankje in de winkel te gaan bekijken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7775
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo