Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOuden, J.N. den
dc.contributor.authorBie, E.N.C. de
dc.date.accessioned2011-08-01T17:02:47Z
dc.date.available2011-08-01
dc.date.available2011-08-01T17:02:47Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7775
dc.description.abstractMet twee advertenties voor onbestaande producten, een stedenreis voor jongeren en een relaxdrankje, is het effect van jongerentaal, bron en taalgebruik in slogan onderzocht op de tekstwaardering, bronimago en overtuigingskracht bij 221 middelbare scholieren. Er werden twee typen taal gebruikt: gangbare taal en jongerentaal, inclusief lexicale varianten en Engelse woorden. Tevens waren er twee typen bronnen: een leeftijdsgenoot van veertien jaar en een ouder iemand van negentien jaar. De testimonial bestond uit een slogan en een hoofdtekst. Jongerentaal werd in de advertenties herkend door de jongeren en gezien als ‘hun’ taal. De taal sprak hun ook aan, maar heeft er niet voor gezorgd dat zij meer overtuigd waren dan bij het gebruik van gangbare taal. Een oudere bron sprak de jongeren meer aan en zorgde ervoor dat zij de intentie hadden om het drankje in de winkel te gaan bekijken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1867499 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLauwe woorden of Algemeen Beschaafd Nederlands? Jongerentaal in productadvertenties in de vorm van een testimonial
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstaalgebruik, jongerentaal, bronimago, testimonial, slogan, productadvertenties, tekstwaardering
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record