View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Effect van woordmoeilijkheid op tekstbegrip bij sterke en zwakke lezers

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk_Communicatiestudies_E.K.Sinnige.pdf (1.183Mb)
        Publication date
        2011
        Author
        Sinnige, E.K.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek test of de woordmoeilijkheid van een tekst invloed heeft op tekstbegrip bij sterke en zwakke lezers. Om tekstbegrip te meten is een cloze-test, ofwel gatentekst ontworpen die gemanipuleerd is op woordmoeilijkheid. Deze test is samen met een leesvaardigheidtoets en een woordenschattoets afgenomen bij 90 leerlingen, waarvan de helft 2e klas Gymnasiumleerlingen waren en de andere helft 2e klas Vmbo/Havo-leerlingen. Uit de woordenschattoets en leesvaardigheidtoets bleek dat de Gymnasiumleerlingen zoals voorspeld sterke lezers zijn en de Vmbo/Havo-leerlingen zwakkere lezers. De resultaten wijzen uit dat woordmoeilijkheid van een tekst inderdaad effect heeft op tekstbegrip. De makkelijke versie van de cloze-test werd significant beter gemaakt dan de moeilijke versie. Daarnaast blijkt dat de Gymnasiumleerlingen beter op zowel de moeilijke als de makkelijke tekstversie scoren dan de Vmbo/Havo-leerlingen. Ook het verschil tussen de scores op de moeilijke en makkelijke versie was een stuk groter bij de zwakkere lezers dan bij de sterke lezers. De invloed van woordmoeilijkheid lijkt uiteindelijk een groter effect te hebben op het tekstbegrip van zwakkere lezers dan op tekstbegrip van sterke lezers.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7740
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo