Effect van woordmoeilijkheid op tekstbegrip bij sterke en zwakke lezers
Summary
Dit onderzoek test of de woordmoeilijkheid van een tekst invloed heeft op tekstbegrip bij
sterke en zwakke lezers. Om tekstbegrip te meten is een cloze-test, ofwel gatentekst
ontworpen die gemanipuleerd is op woordmoeilijkheid. Deze test is samen met een
leesvaardigheidtoets en een woordenschattoets afgenomen bij 90 leerlingen, waarvan de
helft 2e klas Gymnasiumleerlingen waren en de andere helft 2e klas Vmbo/Havo-leerlingen.
Uit de woordenschattoets en leesvaardigheidtoets bleek dat de Gymnasiumleerlingen zoals
voorspeld sterke lezers zijn en de Vmbo/Havo-leerlingen zwakkere lezers. De resultaten
wijzen uit dat woordmoeilijkheid van een tekst inderdaad effect heeft op tekstbegrip. De
makkelijke versie van de cloze-test werd significant beter gemaakt dan de moeilijke versie.
Daarnaast blijkt dat de Gymnasiumleerlingen beter op zowel de moeilijke als de makkelijke
tekstversie scoren dan de Vmbo/Havo-leerlingen. Ook het verschil tussen de scores op de
moeilijke en makkelijke versie was een stuk groter bij de zwakkere lezers dan bij de sterke
lezers. De invloed van woordmoeilijkheid lijkt uiteindelijk een groter effect te hebben op het
tekstbegrip van zwakkere lezers dan op tekstbegrip van sterke lezers.