Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKraf, R.
dc.contributor.authorSinnige, E.K.
dc.date.accessioned2011-08-01T17:02:10Z
dc.date.available2011-08-01
dc.date.available2011-08-01T17:02:10Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7740
dc.description.abstractDit onderzoek test of de woordmoeilijkheid van een tekst invloed heeft op tekstbegrip bij sterke en zwakke lezers. Om tekstbegrip te meten is een cloze-test, ofwel gatentekst ontworpen die gemanipuleerd is op woordmoeilijkheid. Deze test is samen met een leesvaardigheidtoets en een woordenschattoets afgenomen bij 90 leerlingen, waarvan de helft 2e klas Gymnasiumleerlingen waren en de andere helft 2e klas Vmbo/Havo-leerlingen. Uit de woordenschattoets en leesvaardigheidtoets bleek dat de Gymnasiumleerlingen zoals voorspeld sterke lezers zijn en de Vmbo/Havo-leerlingen zwakkere lezers. De resultaten wijzen uit dat woordmoeilijkheid van een tekst inderdaad effect heeft op tekstbegrip. De makkelijke versie van de cloze-test werd significant beter gemaakt dan de moeilijke versie. Daarnaast blijkt dat de Gymnasiumleerlingen beter op zowel de moeilijke als de makkelijke tekstversie scoren dan de Vmbo/Havo-leerlingen. Ook het verschil tussen de scores op de moeilijke en makkelijke versie was een stuk groter bij de zwakkere lezers dan bij de sterke lezers. De invloed van woordmoeilijkheid lijkt uiteindelijk een groter effect te hebben op het tekstbegrip van zwakkere lezers dan op tekstbegrip van sterke lezers.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1241435 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEffect van woordmoeilijkheid op tekstbegrip bij sterke en zwakke lezers
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordswoordmoeilijkheid, tekstbegrip, leesvaardigheid, woordenschat, cloze-test
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record