Indonesische onafhankelijkheidsoorlog via temporele kaders in de klas. Aan welke criteria moet een opdracht voldoen?
Summary
In deze scriptie ontwikkel ik een complexe opdracht over de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De opdracht is vormgegeven aan de hand van ontwerpcriteria die opgesteld zijn na een literatuurstudie naar multiperspectiviteit bij controversiële onderwerpen in de klas. Het theoretisch kader legt de basis voor de doelen van de opdracht op het gebied van inhoud, de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog, burgerschap en didactiek. De gekozen werkvorm is een mysterie met actief historisch denken als uitgangspunt. Voor de evaluatie van de eerste versie zijn verschillende experts op gebied van inhoud, didactiek, onderwijspraktijk en ooggetuigen geraadpleegd. Hier kwam een zeer bruikbare mix van feedback uit. Soms conflicteerde de feedback van de experts. Dit past bij dit controversiële onderwerp, en het is goed om te beseffen dat er dus geen consensus is over de uitvoering van de opdracht door alle experts. De tweede versie is geëvalueerd door uitvoering in een groep van 12 leerlingen uit 5 vwo. Door video- en geluidsopnames en een persoonlijke observatie kon de leeropbrengst goed worden vastgelegd. De leeropbrengst vond op alle beoogde doelen plaats, waardoor ik het gebruik van de opdracht kan aanbevelen aan collega’s.