Alles Kidzzz: Invloed van betrokkenheid en verwachtingen van ouders op het prosociaal gedrag van kinderen
Summary
Samenvatting
Doel: Het doel van deze studie was om te onderzoeken of een Alles Kidzzz (AK) training het
prosociaal gedrag van kinderen met externaliserend probleemgedrag verbetert. Daarnaast is de invloed
van ouderlijke betrokkenheid en de verwachtingen van ouders van AK onderzocht op prosociaal
gedrag. Deelnemers: De onderzoeksgroep bestond uit 263 kinderen; 190 kinderen in de
interventiegroep en 73 kinderen in de controle groep. De gemiddelde leeftijd was 10 jaar. Daarnaast
namen 199 moeders en 130 vaders deel aan het onderzoek. Methode: De MESSY is gebruikt om het
prosociaal gedrag volgens moeder en vader te onderzoeken. Met de VSVJ is het prosociaal gedrag
gerapporteerd door het kind onderzocht. De ouderlijke betrokkenheid van moeder en vader is
nagegaan met de APQ. De verwachtingen die ouders hadden van AK werd gemeten met de PETS.
Resultaten: Het prosociaal gedrag van kinderen nam toe, ongeacht AK. Allochtone kinderen waren
meer prosociaal dan autochtone kinderen op T2. Ouderlijke betrokkenheid van moeder was van
invloed op het prosociaal gedrag van jongens volgens moeders en beide ouders op T2. Daarnaast was
de ouderlijke betrokkenheid van moeder gerelateerd aan het prosociaal gedrag volgens moeder op T3.
De verwachtingen van vader leken effect te hebben op het prosociaal gedrag volgens vader op T2 en
T3. Conclusie: Het prosociaal gedrag van kinderen verbetert ondanks AK. Ouderlijke betrokkenheid
van moeder en verwachtingen van vader lijken effect te hebben op het prosociaal gedrag van kinderen.