View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Alles Kidzzz: Invloed van betrokkenheid en verwachtingen van ouders op het prosociaal gedrag van kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Dooijeweert, KH van-3457265.pdf (209.2Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Dooijeweert, K.H. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting Doel: Het doel van deze studie was om te onderzoeken of een Alles Kidzzz (AK) training het prosociaal gedrag van kinderen met externaliserend probleemgedrag verbetert. Daarnaast is de invloed van ouderlijke betrokkenheid en de verwachtingen van ouders van AK onderzocht op prosociaal gedrag. Deelnemers: De onderzoeksgroep bestond uit 263 kinderen; 190 kinderen in de interventiegroep en 73 kinderen in de controle groep. De gemiddelde leeftijd was 10 jaar. Daarnaast namen 199 moeders en 130 vaders deel aan het onderzoek. Methode: De MESSY is gebruikt om het prosociaal gedrag volgens moeder en vader te onderzoeken. Met de VSVJ is het prosociaal gedrag gerapporteerd door het kind onderzocht. De ouderlijke betrokkenheid van moeder en vader is nagegaan met de APQ. De verwachtingen die ouders hadden van AK werd gemeten met de PETS. Resultaten: Het prosociaal gedrag van kinderen nam toe, ongeacht AK. Allochtone kinderen waren meer prosociaal dan autochtone kinderen op T2. Ouderlijke betrokkenheid van moeder was van invloed op het prosociaal gedrag van jongens volgens moeders en beide ouders op T2. Daarnaast was de ouderlijke betrokkenheid van moeder gerelateerd aan het prosociaal gedrag volgens moeder op T3. De verwachtingen van vader leken effect te hebben op het prosociaal gedrag volgens vader op T2 en T3. Conclusie: Het prosociaal gedrag van kinderen verbetert ondanks AK. Ouderlijke betrokkenheid van moeder en verwachtingen van vader lijken effect te hebben op het prosociaal gedrag van kinderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7521
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo