Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLonden-Barentsen, W.M. van
dc.contributor.advisorStoltz, S
dc.contributor.authorDooijeweert, K.H. van
dc.date.accessioned2011-07-22T17:01:06Z
dc.date.available2011-07-22
dc.date.available2011-07-22T17:01:06Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7521
dc.description.abstractSamenvatting Doel: Het doel van deze studie was om te onderzoeken of een Alles Kidzzz (AK) training het prosociaal gedrag van kinderen met externaliserend probleemgedrag verbetert. Daarnaast is de invloed van ouderlijke betrokkenheid en de verwachtingen van ouders van AK onderzocht op prosociaal gedrag. Deelnemers: De onderzoeksgroep bestond uit 263 kinderen; 190 kinderen in de interventiegroep en 73 kinderen in de controle groep. De gemiddelde leeftijd was 10 jaar. Daarnaast namen 199 moeders en 130 vaders deel aan het onderzoek. Methode: De MESSY is gebruikt om het prosociaal gedrag volgens moeder en vader te onderzoeken. Met de VSVJ is het prosociaal gedrag gerapporteerd door het kind onderzocht. De ouderlijke betrokkenheid van moeder en vader is nagegaan met de APQ. De verwachtingen die ouders hadden van AK werd gemeten met de PETS. Resultaten: Het prosociaal gedrag van kinderen nam toe, ongeacht AK. Allochtone kinderen waren meer prosociaal dan autochtone kinderen op T2. Ouderlijke betrokkenheid van moeder was van invloed op het prosociaal gedrag van jongens volgens moeders en beide ouders op T2. Daarnaast was de ouderlijke betrokkenheid van moeder gerelateerd aan het prosociaal gedrag volgens moeder op T3. De verwachtingen van vader leken effect te hebben op het prosociaal gedrag volgens vader op T2 en T3. Conclusie: Het prosociaal gedrag van kinderen verbetert ondanks AK. Ouderlijke betrokkenheid van moeder en verwachtingen van vader lijken effect te hebben op het prosociaal gedrag van kinderen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleAlles Kidzzz: Invloed van betrokkenheid en verwachtingen van ouders op het prosociaal gedrag van kinderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsProsociaal gedrag
dc.subject.keywordsouderlijke betrokkenheid
dc.subject.keywordsverwachtingen
dc.subject.keywordskindtraining
dc.subject.keywordsexternaliserend probleemgedrag.
dc.subject.courseuuMaatschappelijke Opvoedingsvraagstukken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record