View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het lezen van literatuur als copingstrategie bij verliesverwerking

        Thumbnail
        View/Open
        Koopman 0328146.pdf (265.2Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Koopman, E.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze studie had als doel inzicht te verschaffen in het gebruik van literatuur (romans, verhalen, gedichten) als copingstrategie bij verliesverwerking. ‘Verlies’ had zowel betrekking op de dood van een naaste als op verlies van een naaste door scheiding of verhuizing. De eerste algemene vraag was of er verschillen zijn qua demografische achtergrond en persoonlijkheid tussen mensen die literatuur lezen, mensen die muziek luisteren en mensen die geen van beide doen tijdens verliesverwerking. Een tweede algemene vraag was welke functies literatuur lezen van vervullen bij verliesverwerking. Vanuit de theorie werd verondersteld dat inzicht, herkenning, steun, catharsis, ervaren van nieuwe emoties en afleiding relevante functies konden zijn. 204 participanten vulden een vragenlijst in over hun belangrijkste verlieservaring. 66 van hen gebruikten geen muziek en geen literatuur tijdens verliesverwerking, 67 alleen muziek, 20 alleen literatuur, en 51 zowel literatuur als muziek. Lezers waren vaker hoog opgeleid, ouder, en vrouw. Mensen die geen van beide gebruikten scoorden significant lager dan alle andere groepen op emotiegerichte coping. De groep die zowel literatuur als muziek gebruikte rapporteerde een significant hogere impact van het verlies dan de andere groepen. Qua functies werd op ‘afleiding’ significant hoger gescoord door lezers dan door muziekluisteraars binnen de groep die beide gebruikte. Muziekluisteraars scoorden hoger dan lezers op ‘ervaren nieuwe emoties’ en ‘herkenning’. Deze resultaten suggereren dat verschillende kunstvormen verschillende functies kunnen hebben tijdens de verliesverwerking, en dat mensen een kunstvorm uitkiezen die past bij hun copingbehoeften.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7502
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo