Veranderen volgens het boekje: het Willem de Zwijger College
Summary
Dit onderzoek is een enkelvoudige casestudy, gericht op onderwijskundige veranderingsprocessen op het Willem de Zwijger College (WdZC). Het onderzoek is een kwalitatief onderzoek. Deze thesis heeft zich op de vraag gericht welke factoren ertoe bij kunnen dragen dat het WdZC veranderingsprocessen op een kwalitatief hoogwaardig niveau kan uitvoeren. Na verschillende aanpassingen in de loop van het thesisonderzoek stond uiteindelijk de volgende probleemstelling centraal: Welke factoren kunnen het succes of falen van de implementatie van de ingezette veranderingsprocessen als gevolg van het inspectierapport uit 2010 van de onderwijsinspectie op het WdZC voorspellen of verklaren? Hierbij lag de nadruk op twee soorten factoren: factoren die typerend zijn voor een succesvolle organisatie en factoren die typerend zijn voor een succesvolle verandering. In de oriënterende verkenning van de literatuur is gekeken naar factoren die ingezette veranderingsprocessen op het WdZC verklaren of voorspellen. De theoretische modellen van Stringfield en collega’s (2008) en de acht veranderingskrachten van Fullan (2009) zijn door middel van semi-gestructureerde interviews vergeleken met de praktijk van het WdZC. Voor deze thesis zijn één directielid, vier leden van het management en vijf docenten geïnterviewd. De interviews zijn getranscribeerd en geanalyseerd volgens drie stappen:
Open codering op basis van intuïtieve analyse van de individuele interviews; Axiale codering van de verschillende uitgewerkte gespreksverslagen; Koppeling en terugkoppeling van de axiale codering aan bestaande theoretische modellen.
Behalve de afzonderlijke factoren van de modellen van Fullan (2009) en Stringfield en collega’s (2008) zijn overkoepelende thema’s gesignaleerd die kansen bieden voor het WdZC. Uit de analyse bleek dat de factoren uit de literatuur zich in de praktijk van het WdZC concentreerden op vier thema’s: (A) het maatschappelijk belang van goed onderwijs, (B) evidence-based onderwijs, (C) ontwikkelen van verandercapaciteit en (D) autonomie en afhankelijkheid. Op basis van deze thema’s zijn aanbevelingen geformuleerd ten aanzien van veranderingsprocessen op het WdZC. Suggesties voor vervolgonderzoek zijn het verder onderzoeken van de verschillende aanbevelingen en een uitgebreider onderzoek in de vorm van meer interviews.