Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVersloot, AM
dc.contributor.advisorJaspers, JGM
dc.contributor.authorBeijer, J.
dc.date.accessioned2011-07-14T17:01:43Z
dc.date.available2011-07-14
dc.date.available2011-07-14T17:01:43Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7389
dc.description.abstractDit onderzoek is een enkelvoudige casestudy, gericht op onderwijskundige veranderingsprocessen op het Willem de Zwijger College (WdZC). Het onderzoek is een kwalitatief onderzoek. Deze thesis heeft zich op de vraag gericht welke factoren ertoe bij kunnen dragen dat het WdZC veranderingsprocessen op een kwalitatief hoogwaardig niveau kan uitvoeren. Na verschillende aanpassingen in de loop van het thesisonderzoek stond uiteindelijk de volgende probleemstelling centraal: Welke factoren kunnen het succes of falen van de implementatie van de ingezette veranderingsprocessen als gevolg van het inspectierapport uit 2010 van de onderwijsinspectie op het WdZC voorspellen of verklaren? Hierbij lag de nadruk op twee soorten factoren: factoren die typerend zijn voor een succesvolle organisatie en factoren die typerend zijn voor een succesvolle verandering. In de oriënterende verkenning van de literatuur is gekeken naar factoren die ingezette veranderingsprocessen op het WdZC verklaren of voorspellen. De theoretische modellen van Stringfield en collega’s (2008) en de acht veranderingskrachten van Fullan (2009) zijn door middel van semi-gestructureerde interviews vergeleken met de praktijk van het WdZC. Voor deze thesis zijn één directielid, vier leden van het management en vijf docenten geïnterviewd. De interviews zijn getranscribeerd en geanalyseerd volgens drie stappen: Open codering op basis van intuïtieve analyse van de individuele interviews; Axiale codering van de verschillende uitgewerkte gespreksverslagen; Koppeling en terugkoppeling van de axiale codering aan bestaande theoretische modellen. Behalve de afzonderlijke factoren van de modellen van Fullan (2009) en Stringfield en collega’s (2008) zijn overkoepelende thema’s gesignaleerd die kansen bieden voor het WdZC. Uit de analyse bleek dat de factoren uit de literatuur zich in de praktijk van het WdZC concentreerden op vier thema’s: (A) het maatschappelijk belang van goed onderwijs, (B) evidence-based onderwijs, (C) ontwikkelen van verandercapaciteit en (D) autonomie en afhankelijkheid. Op basis van deze thema’s zijn aanbevelingen geformuleerd ten aanzien van veranderingsprocessen op het WdZC. Suggesties voor vervolgonderzoek zijn het verder onderzoeken van de verschillende aanbevelingen en een uitgebreider onderzoek in de vorm van meer interviews.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent343812 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVeranderen volgens het boekje: het Willem de Zwijger College
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywords8 forces of change
dc.subject.keywordsHigh reliability organisation
dc.subject.keywordsschool effectiviness
dc.subject.keywordsschool reliability
dc.subject.keywordsonderwijskunde
dc.subject.keywordscase study
dc.subject.keywordsmiddelbare school
dc.subject.keywordsthird wave
dc.subject.keywordspower dynamics
dc.subject.keywordsorganizational change
dc.subject.keywordsorganizational learning
dc.subject.keywordsnarrative
dc.subject.keywordsnarrative research
dc.subject.keywordsschool improvement
dc.subject.keywordsOrganizational theory
dc.subject.keywordshigh reliability schools project
dc.subject.keywordsfullan
dc.subject.keywordsReynolds
dc.subject.keywordsstringfield
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record