View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De mythe van het atelier in de hedendaagse kunst

        Thumbnail
        View/Open
        SCRIPTIE TOTAAL Charlotte Hemmink.pdf (3.051Mb)
        Publication date
        2011
        Author
        Hemmink, C.B.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Een onderzoek naar de betekenissen van het atelier in de hedendaagse kunst. Het onderzoek wordt gedaan aan de hand van de volgende acht hedendaagse kunstwerken: Jörg Immendorff, Ich wollte Künstler werden: Ich träumte davon...(1972), Peter van Poppel, Groot atelier (1974-1981), David Hockney, Self-portrait with blue guitar (1977), Ian Wallace, At work (1983), Paul McCarthy, Painter (1995), Tracey Emin, Exorcism of the last painting I ever made (1996), Martin Kippenberger, Spiderman Atelier (1996) en Rodney Graham, The gifted amateur, Nov 10th, 1962 (2007). Vervolgens worden de kunstwerken geanalyseerd met behulp van kunstfilosofieen van Aristoteles, Martin Heidegger en Jean Baudrillard. Ten slotte wordt geconcludeerd wat het atelier in de hedendaagse kunst voor verschillende betekenissen kan hebben en wat hiervoor mogelijke verklaringen zijn.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7350
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo