View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van ouderlijke taal stimulering op de taalontwikkeling van peuters

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hagen, MCT van der-3228002.pdf (663.9Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Hagen, M.C.T. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is bekeken of ouderlijke taalstimulering van invloed is op de ontwikkeling van taal op vier domeinen, namelijk: foneem identificatie, verbale werkgeheugen, woordenschat en grammaticale kennis. Hiervoor zijn twee individuele testsessie afgenomen bij kinderen tussen de 3 en 3.5 jaar. Ook is er door middel van een vragenlijst informatie verkregen over ouderlijke stimulering op het gebied van taal in de thuisomgeving. In het onderzoek zal bekeken worden of de activiteiten voorlezen, gespreksvoering en taalspellen invloed hebben op de vier domeinen van de vroege taalontwikkeling. Er worden geen significante verbanden gevonden tussen taalstimulering op alle taaldomeinen, er wordt enkel een verband gevonden tussen totale taalstimulering en verbaalwerkgeheugen bij bysyllabische woorden. Wanneer gekeken wordt naar de activiteiten afzonderlijk wordt er een trend gevonden tussen voorlezen en woordenschat.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7340
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo