Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVerhagen, J.
dc.contributor.authorHagen, M.C.T. van der
dc.date.accessioned2011-07-12T17:01:49Z
dc.date.available2011-07-12
dc.date.available2011-07-12T17:01:49Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7340
dc.description.abstractIn dit onderzoek is bekeken of ouderlijke taalstimulering van invloed is op de ontwikkeling van taal op vier domeinen, namelijk: foneem identificatie, verbale werkgeheugen, woordenschat en grammaticale kennis. Hiervoor zijn twee individuele testsessie afgenomen bij kinderen tussen de 3 en 3.5 jaar. Ook is er door middel van een vragenlijst informatie verkregen over ouderlijke stimulering op het gebied van taal in de thuisomgeving. In het onderzoek zal bekeken worden of de activiteiten voorlezen, gespreksvoering en taalspellen invloed hebben op de vier domeinen van de vroege taalontwikkeling. Er worden geen significante verbanden gevonden tussen taalstimulering op alle taaldomeinen, er wordt enkel een verband gevonden tussen totale taalstimulering en verbaalwerkgeheugen bij bysyllabische woorden. Wanneer gekeken wordt naar de activiteiten afzonderlijk wordt er een trend gevonden tussen voorlezen en woordenschat.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent679849 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van ouderlijke taal stimulering op de taalontwikkeling van peuters
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsvroege taalontwikkeling
dc.subject.keywordsstimulering
dc.subject.keywordsouders
dc.subject.keywordsthuisomgeving
dc.subject.keywordsactiviteiten
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record