View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van Sociaal Economische Status op executief functioneren bij peuters

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Burgt, S van der-3082342.pdf (143.1Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Burgt, S. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Abstract Socioeconomic status (SES) is strongly associated with cognitive ability during childhood. Little is known however about the specific relationship between SES and child executive functions at preschool age, and if this relationship changes with increasing age. Method: In this study the associations between SES, age, sex and the executive functions ‘attention’, ‘updating’ and ‘inhibition’ are examined. 135 children (mean age: 36.3 months, range: 23.5-43.1 months) were assessed. Child executive functioning was measured using a neuropsychological test battery. Results: There was no significant relation between SES and executive functioning. The age of the child did not moderate the relation between SES and executive functioning. Older children performed better than younger children on ‘attention’ and ‘memory for location’. Samenvatting De sociaaleconomische status (SES) is sterk gerelateerd aan het cognitief functioneren van kinderen. Er is nog weinig bekend over de specifieke relatie tussen SES en het executief functioneren van kinderen. Methode: In dit onderzoek worden de relaties tussen SES, leeftijd, geslacht en de executieve functies ‘aandacht’, ‘updating’ en ‘inhibitie’ onderzocht. 135 kinderen (gemiddelde leeftijd: 36.3 maanden, range: 23.5-43.1 maanden) zijn meegenomen in het onderzoek. Het executief functioneren van kinderen is onderzocht door middel van neuropsychologische testbatterij. Resultaten: Er is geen significante relatie tussen SES en executief functioneren. De leeftijd van het kind had geen invloed op de relatie tussen SES en executief functioneren. Oudere kinderen scoorden beter op de taakjes ‘aandacht’ en ‘geheugen voor locatie’ dan de jongere kinderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7337
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo