Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMulder, H.
dc.contributor.advisorVerhagen, J.
dc.contributor.authorBurgt, S. van der
dc.date.accessioned2011-07-12T17:01:47Z
dc.date.available2011-07-12
dc.date.available2011-07-12T17:01:47Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7337
dc.description.abstractAbstract Socioeconomic status (SES) is strongly associated with cognitive ability during childhood. Little is known however about the specific relationship between SES and child executive functions at preschool age, and if this relationship changes with increasing age. Method: In this study the associations between SES, age, sex and the executive functions ‘attention’, ‘updating’ and ‘inhibition’ are examined. 135 children (mean age: 36.3 months, range: 23.5-43.1 months) were assessed. Child executive functioning was measured using a neuropsychological test battery. Results: There was no significant relation between SES and executive functioning. The age of the child did not moderate the relation between SES and executive functioning. Older children performed better than younger children on ‘attention’ and ‘memory for location’. Samenvatting De sociaaleconomische status (SES) is sterk gerelateerd aan het cognitief functioneren van kinderen. Er is nog weinig bekend over de specifieke relatie tussen SES en het executief functioneren van kinderen. Methode: In dit onderzoek worden de relaties tussen SES, leeftijd, geslacht en de executieve functies ‘aandacht’, ‘updating’ en ‘inhibitie’ onderzocht. 135 kinderen (gemiddelde leeftijd: 36.3 maanden, range: 23.5-43.1 maanden) zijn meegenomen in het onderzoek. Het executief functioneren van kinderen is onderzocht door middel van neuropsychologische testbatterij. Resultaten: Er is geen significante relatie tussen SES en executief functioneren. De leeftijd van het kind had geen invloed op de relatie tussen SES en executief functioneren. Oudere kinderen scoorden beter op de taakjes ‘aandacht’ en ‘geheugen voor locatie’ dan de jongere kinderen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent146607 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van Sociaal Economische Status op executief functioneren bij peuters
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSocioeconomic status, executive functioning, preschool, attention, updating, inhibition Sociaal economische status, executief functioneren, voorschoolse leeftijd, aandacht, updating, inhibitie
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record