Doe je eigen ding. De kracht van ongeremdheid in een maatschappelijke champagne.
Summary
Goedbedoelde maatschappelijke campagnes missen nog wel eens de theoretische basis om echt te werken. Zo ook de campagne “Onbewust asociaal” van de Stichting Ideële Reclame (SIRE). Deze campagne moet er voor zorgen dat de samenleving minder asociaal wordt, maar lijkt het tegendeel te bewerkstelligen. De reclamespotjes behorende bij de campagne leveren namelijk een hogere geremdheid en angst voor negatieve evaluatie op, waardoor er in hulpsituaties niet of niet adequaat genoeg gereageerd wordt. Een mogelijke verbetering is niet alleen in het belang van SIRE, maar van de hele samenleving en andere instanties en organisaties die zich richten op het verbeteren van de maatschappij. Hierin ligt een grote rol voor de sociale psychologie. In het huidige onderzoek wordt aangetoond dat door een kleine aanpassing, namelijk het aanpassen van de voice-over in een ontremmende boodschap die ‘het doen van je eigen ding’ promoot, de remming en de angst voor negatieve evaluatie weggenomen kan worden, waardoor de campagne wel naar behoren werkt en prosociaal gedrag opwekt.