View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Doe je eigen ding. De kracht van ongeremdheid in een maatschappelijke champagne.

        Thumbnail
        View/Open
        Stooker 3271900.pdf (426.8Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Stooker, T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Goedbedoelde maatschappelijke campagnes missen nog wel eens de theoretische basis om echt te werken. Zo ook de campagne “Onbewust asociaal” van de Stichting Ideële Reclame (SIRE). Deze campagne moet er voor zorgen dat de samenleving minder asociaal wordt, maar lijkt het tegendeel te bewerkstelligen. De reclamespotjes behorende bij de campagne leveren namelijk een hogere geremdheid en angst voor negatieve evaluatie op, waardoor er in hulpsituaties niet of niet adequaat genoeg gereageerd wordt. Een mogelijke verbetering is niet alleen in het belang van SIRE, maar van de hele samenleving en andere instanties en organisaties die zich richten op het verbeteren van de maatschappij. Hierin ligt een grote rol voor de sociale psychologie. In het huidige onderzoek wordt aangetoond dat door een kleine aanpassing, namelijk het aanpassen van de voice-over in een ontremmende boodschap die ‘het doen van je eigen ding’ promoot, de remming en de angst voor negatieve evaluatie weggenomen kan worden, waardoor de campagne wel naar behoren werkt en prosociaal gedrag opwekt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7328
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo