Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan den Bos, K.
dc.contributor.authorStooker, T.
dc.date.accessioned2011-07-12T17:01:43Z
dc.date.available2011-07-12
dc.date.available2011-07-12T17:01:43Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7328
dc.description.abstractGoedbedoelde maatschappelijke campagnes missen nog wel eens de theoretische basis om echt te werken. Zo ook de campagne “Onbewust asociaal” van de Stichting Ideële Reclame (SIRE). Deze campagne moet er voor zorgen dat de samenleving minder asociaal wordt, maar lijkt het tegendeel te bewerkstelligen. De reclamespotjes behorende bij de campagne leveren namelijk een hogere geremdheid en angst voor negatieve evaluatie op, waardoor er in hulpsituaties niet of niet adequaat genoeg gereageerd wordt. Een mogelijke verbetering is niet alleen in het belang van SIRE, maar van de hele samenleving en andere instanties en organisaties die zich richten op het verbeteren van de maatschappij. Hierin ligt een grote rol voor de sociale psychologie. In het huidige onderzoek wordt aangetoond dat door een kleine aanpassing, namelijk het aanpassen van de voice-over in een ontremmende boodschap die ‘het doen van je eigen ding’ promoot, de remming en de angst voor negatieve evaluatie weggenomen kan worden, waardoor de campagne wel naar behoren werkt en prosociaal gedrag opwekt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent437044 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDoe je eigen ding. De kracht van ongeremdheid in een maatschappelijke champagne.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmaatschappelijke campagnes, geremdheid, ongeremdheid als aanbeveling, prosociaal gedrag, samenleving
dc.subject.courseuuSociale psychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record