View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Lezen, oefenen, vinkje… Kan dat niet anders? Een onderzoek naar het effect van observerend leren.

        Thumbnail
        View/Open
        Artikel 'observerend leren'.pdf (213.8Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Marchal, J.T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Leerlingen worden tegenwoordig geacht om zelfstandig aan de slag te gaan met leertaken, waarna zij iets hebben geleerd. Dat is ten minste de veronderstelling waar vanuit wordt gegaan. Dit lijkt echter geen correct uitgangspunt. Wanneer een leerling een nieuwe taak uitvoert, gebruikt hij zoveel hersencapaciteit, dat er geen ruimte meer is voor het eigenlijke doel van de taak: iets te leren. Rijlaarsdam (2005) beschrijft een manier om deze ‘cognitieve overload’ te voorkomen. Door de leerling eerst te laten kijken naar de uitvoering van de taak door bijvoorbeeld de docent, kan hij rustig op een rijtje zetten wat hij hiervan op zou moeten steken. Uit dit onderzoek blijkt echter dat ook deze manier van leren niet zaligmakend is: brugklassers die een nieuw zinsdeel leren bij redekundig ontleden ondervinden geen positief leereffect van observerend leren. Zij scoren evengoed of op één onderdeel zelfs slechter dan de controlegroep.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7264
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo