Samenwerken: Leerzamer en leuker dan alleen?
Publication date
2011Author
Beckers, S.M.
Malschaert, P.J.J.M.
Oeveren, E.D. van
Metadata
Show full item recordSummary
Samenwerken, coöperatief leren, begrippen die steeds vaker voorkomen binnen de vakliteratuur. Op onze stagescholen zien we die zaken echter weinig terug. Er wordt vooral klassikaal, frontaal lesgegeven en bij opdrachten mogen de leerlingen maar zelden samenwerken. De leerling gaat vooral individueel aan de slag. Wij vinden samenwerken belangrijk en we vinden het dan ook vanzelfsprekend dat leerlingen in
het onderwijs samen aan de slag gaan. Maar er zijn natuurlijk ook vragen te stellen bij samenwerken of juist individueel werken. Levert samenwerken eigenlijk iets op? Om dat te weten te komen zijn we binnen het onderwerp tekstbegrip, waarmee leerlingen bij het vak
Nederlands druk bezig zijn, op zoek gegaan naar antwoorden op twee vragen: Halen leerlingen betere resultaten wanneer ze samenwerken of wanneer ze alleen werken? En wat vinden de leerlingen eigenlijk van samenwerken? Hebben ze wanneer ze samenwerken meer plezier in het leren? Deze vragen proberen wij in ons onderzoek te beantwoorden.