View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De transitie van studie naar werk: Onderzoek naar de verschillen tussen levensfasen binnen generatie Y en de effecten van werkgerelateerde hulpbronnen op self-efficacy, bevlogenheid en organisatie-betrokkenheid

        Thumbnail
        View/Open
        Jasmijn Vollering .pdf (1022.Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Vollering, J.G.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie zijn verschillen binnen generatie Y onderzocht; verschillen tussen jonge, startende werkenden die net de school-werktransitie hebben gemaakt en studenten in de laatste fase van hun studie die deze transitie binnen afzienbare tijd gaan maken. Ook is er aan de hand van het JD-R model gekeken naar de relaties tussen de werkgerelateerde hulpbronnen ‘ontwikkelmogelijkheden’ en ‘sociale steun van de mentor’ en de persoonsgebonden hulpbron self-efficacy. Daarnaast is gekeken naar hun invloed op bevlogenheid en organisatie-betrokkenheid. Data zijn verzameld met behulp van een online survey waaraan 43 werkenden en 40 studenten hebben meegewerkt. Er zijn grote verschillen gevonden tussen werkenden en studenten. Beide werkgerelateerde hulpbronnen bleken alleen voor de studenten samen te hangen met hun self-efficacy. Ook bleek er een positieve samenhang tussen de werkgerelateerde hulpbronnen ‘ontwikkelmogelijkheden’ en ‘sociale steun van de mentor’ enerzijds, en bevlogenheid anderzijds. Voor de studenten bleek self-efficacy een mediator tussen ‘sociale steun van de mentor’ en bevlogenheid. Ook is er een relatie tussen de twee werkgerelateerde hulpbronnen en organisatie-betrokkenheid gevonden. Bevlogenheid bleek in deze relaties een mediator. Met andere woorden, er is wederom steun gevonden voor het motivatieproces van het JD-R model (o.a. Hakanen, Bakker & Schaufeli, 2006). Daarnaast bleek ook de variabele uitdaging grote effecten te hebben op bevlogenheid en organisatie-betrokkenheid. Self-efficacy blijkt uit deze studie alleen een rol te spelen bij studenten en bij vrouwen. De rol van self-efficacy zou daarom nader moeten worden onderzocht binnen het JD-R model. Dit geldt ook voor de rol van de levensfase waarin een individu verkeert die van grote invloed lijkt te zijn op het welzijn en de (arbeids)beleving.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7049
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo