Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOostrum, J. van
dc.contributor.authorVollering, J.G.A.
dc.date.accessioned2011-05-27T17:01:02Z
dc.date.available2011-05-27
dc.date.available2011-05-27T17:01:02Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7049
dc.description.abstractIn deze studie zijn verschillen binnen generatie Y onderzocht; verschillen tussen jonge, startende werkenden die net de school-werktransitie hebben gemaakt en studenten in de laatste fase van hun studie die deze transitie binnen afzienbare tijd gaan maken. Ook is er aan de hand van het JD-R model gekeken naar de relaties tussen de werkgerelateerde hulpbronnen ‘ontwikkelmogelijkheden’ en ‘sociale steun van de mentor’ en de persoonsgebonden hulpbron self-efficacy. Daarnaast is gekeken naar hun invloed op bevlogenheid en organisatie-betrokkenheid. Data zijn verzameld met behulp van een online survey waaraan 43 werkenden en 40 studenten hebben meegewerkt. Er zijn grote verschillen gevonden tussen werkenden en studenten. Beide werkgerelateerde hulpbronnen bleken alleen voor de studenten samen te hangen met hun self-efficacy. Ook bleek er een positieve samenhang tussen de werkgerelateerde hulpbronnen ‘ontwikkelmogelijkheden’ en ‘sociale steun van de mentor’ enerzijds, en bevlogenheid anderzijds. Voor de studenten bleek self-efficacy een mediator tussen ‘sociale steun van de mentor’ en bevlogenheid. Ook is er een relatie tussen de twee werkgerelateerde hulpbronnen en organisatie-betrokkenheid gevonden. Bevlogenheid bleek in deze relaties een mediator. Met andere woorden, er is wederom steun gevonden voor het motivatieproces van het JD-R model (o.a. Hakanen, Bakker & Schaufeli, 2006). Daarnaast bleek ook de variabele uitdaging grote effecten te hebben op bevlogenheid en organisatie-betrokkenheid. Self-efficacy blijkt uit deze studie alleen een rol te spelen bij studenten en bij vrouwen. De rol van self-efficacy zou daarom nader moeten worden onderzocht binnen het JD-R model. Dit geldt ook voor de rol van de levensfase waarin een individu verkeert die van grote invloed lijkt te zijn op het welzijn en de (arbeids)beleving.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1047546 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe transitie van studie naar werk: Onderzoek naar de verschillen tussen levensfasen binnen generatie Y en de effecten van werkgerelateerde hulpbronnen op self-efficacy, bevlogenheid en organisatie-betrokkenheid
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsJD-R model, werkgerelateerde hulpbronnen, self-efficacy, bevlogenheid, organisatie-betrokkenheid, school-werk transitie
dc.subject.courseuuArbeids- en organisatiepsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record