Subjectiviteit van assessmentbeoordelingen en mogelijke invloeden op de beoordelingen
Summary
In 2007 is de onderwijsstructuur van Hogeschool Domstad te Utrecht drastisch veranderd, waarbij men is overgegaan van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd onderwijs. Deze ontwikkeling heeft ook invloed gehad op de beoordelingsmethode. In dit onderzoek is gekeken naar de objectiviteit van de nieuwe beoordelingsmethode en aspecten die mogelijk invloed uitoefenen op de betrouwbaarheid en validiteit van de beoordeling. De achtergrond van de assessor (beoordelaar), het moment dat de assessor zijn oordeel vormt en de vorm van het beoordelingsformulier, zijn invloeden die onderzocht zijn. Door middel van de Hardop-denk-methode zijn overwegingen tijdens het beoordelingsproces van assessoren uitgesproken. De resultaten hiervan zijn een aanvulling op de verkregen kwantitatieve data. Uit het onderzoek is geen aanwijzing gekomen dat de assessmentbeoordelingen subjectief verlopen. De resultaten worden besproken en er worden suggesties gedaan voor verder onderzoek.