View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Benodigde competenties voor en behoefte aan professionalisering van leermeesters in een leerwerkbedrijf volgens mbo-docenten binnen de sectoren Zorg en Techniek

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Moesker, AA-3151980.pdf (483.8Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Moesker, A.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het middelbaar beroepsonderwijs is een trend te bespeuren om leren en werken met elkaar te verweven in een leerwerkbedrijf. Het vormgeven van dit onderwijsconcept, secondary apprenticeship, betekent een andere rol voor de docent. Het is niet vanzelfsprekend dat de docenten hiervoor de competenties beheersen en waarschijnlijk zullen zij zich dienen te professionaliseren. De vraag die in dit onderzoek centraal staat is: Welke competenties en professionaliseringactiviteiten hebben mbo-docenten uit de sectoren Zorg en Techniek volgens eigen perceptie, nodig om als leermeester in een leerwerkbedrijf volgens dit onderwijsconcept te kunnen functioneren en stemt dit overeen met de in de literatuur vermelde noodzakelijke competenties en effectieve professionaliserings-activiteiten? Door middel van een kwalitatief beschrijvende multicasestudie onder dertien mbo-docenten werd op deze vraag een antwoord gezocht. Het bleek dat de noodzakelijk geachte competenties voor een deel overeenkomen met die vanuit de literatuur. Er was een accentverschil tussen zorg- en techniekdocenten: zorgdocenten legden de nadruk op competenties als begeleiden en samenwerken, techniekdocenten op het vakinhoudelijk en didactisch competent zijn. De professionaliseringsactiviteiten waaraan zij de meeste behoefte hadden, zijn activiteiten waarbij geleerd wordt door sociale interactie en kritische reflectie. De meeste voorkeur werd gegeven aan kortdurende activiteiten die gericht zijn op het verhogen van studentresultaten en waarvan het geleerde direct toepasbaar is in de praktijk. De gekozen professionaliseringsactiviteiten vertoonden voor een deel de kenmerken van effectieve professionaliserings-activiteiten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6630
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo