Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHulshof, C
dc.contributor.authorMoesker, A.A.
dc.date.accessioned2011-02-21T18:01:17Z
dc.date.available2011-02-21
dc.date.available2011-02-21T18:01:17Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6630
dc.description.abstractIn het middelbaar beroepsonderwijs is een trend te bespeuren om leren en werken met elkaar te verweven in een leerwerkbedrijf. Het vormgeven van dit onderwijsconcept, secondary apprenticeship, betekent een andere rol voor de docent. Het is niet vanzelfsprekend dat de docenten hiervoor de competenties beheersen en waarschijnlijk zullen zij zich dienen te professionaliseren. De vraag die in dit onderzoek centraal staat is: Welke competenties en professionaliseringactiviteiten hebben mbo-docenten uit de sectoren Zorg en Techniek volgens eigen perceptie, nodig om als leermeester in een leerwerkbedrijf volgens dit onderwijsconcept te kunnen functioneren en stemt dit overeen met de in de literatuur vermelde noodzakelijke competenties en effectieve professionaliserings-activiteiten? Door middel van een kwalitatief beschrijvende multicasestudie onder dertien mbo-docenten werd op deze vraag een antwoord gezocht. Het bleek dat de noodzakelijk geachte competenties voor een deel overeenkomen met die vanuit de literatuur. Er was een accentverschil tussen zorg- en techniekdocenten: zorgdocenten legden de nadruk op competenties als begeleiden en samenwerken, techniekdocenten op het vakinhoudelijk en didactisch competent zijn. De professionaliseringsactiviteiten waaraan zij de meeste behoefte hadden, zijn activiteiten waarbij geleerd wordt door sociale interactie en kritische reflectie. De meeste voorkeur werd gegeven aan kortdurende activiteiten die gericht zijn op het verhogen van studentresultaten en waarvan het geleerde direct toepasbaar is in de praktijk. De gekozen professionaliseringsactiviteiten vertoonden voor een deel de kenmerken van effectieve professionaliserings-activiteiten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent495456 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBenodigde competenties voor en behoefte aan professionalisering van leermeesters in een leerwerkbedrijf volgens mbo-docenten binnen de sectoren Zorg en Techniek
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordssecondary apprenticeship
dc.subject.keywordsleerwerkbedrijf
dc.subject.keywordscompetenties
dc.subject.keywordsprofessionaliseringsbehoefte
dc.subject.keywordsmbo-docenten
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record