View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Eerst denken, dan doen? Het onbedoelde effect van ideële reclame: publieke inhibitie doet prosociaal gedrag afnemen

        Thumbnail
        View/Open
        Griffioen 3054195.pdf (250.7Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Griffioen, O.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Volgens SIRE houden Nederlanders te weinig rekening met elkaar. Psychologisch onderzoek toont echter aan dat mensen sterk de neiging hebben om zich aan te passen aan anderen. De invloed van de sociale omgeving is zelfs zo groot dat veel van ons gedrag wordt geremd zodra er andere personen aanwezig zijn. Deze publieke gedragsinhibitie kenmerkt zich door een verhoogde angst om negatief geëvalueerd te worden en kan ertoe leiden dat omstanders van een noodsituatie in verminderde mate hulp bieden aan een slachtoffer. Het huidige onderzoek laat zien dat campagnes van SIRE -die onder ander aanzetten tot nadenken- ertoe leiden dat publieke gedragsinhibitie en de angst voor een negatieve evaluatie toeneemt waardoor prosociaal gedrag afneemt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6461
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo