Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan den Bos, Kees
dc.contributor.authorGriffioen, O.
dc.date.accessioned2011-01-25T18:00:59Z
dc.date.available2011-01-25
dc.date.available2011-01-25T18:00:59Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6461
dc.description.abstractVolgens SIRE houden Nederlanders te weinig rekening met elkaar. Psychologisch onderzoek toont echter aan dat mensen sterk de neiging hebben om zich aan te passen aan anderen. De invloed van de sociale omgeving is zelfs zo groot dat veel van ons gedrag wordt geremd zodra er andere personen aanwezig zijn. Deze publieke gedragsinhibitie kenmerkt zich door een verhoogde angst om negatief geëvalueerd te worden en kan ertoe leiden dat omstanders van een noodsituatie in verminderde mate hulp bieden aan een slachtoffer. Het huidige onderzoek laat zien dat campagnes van SIRE -die onder ander aanzetten tot nadenken- ertoe leiden dat publieke gedragsinhibitie en de angst voor een negatieve evaluatie toeneemt waardoor prosociaal gedrag afneemt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent256768 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEerst denken, dan doen? Het onbedoelde effect van ideële reclame: publieke inhibitie doet prosociaal gedrag afnemen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsbewustzijn
dc.subject.keywordscampagnes
dc.subject.keywordsgeremdheid
dc.subject.keywordsomstander-effect
dc.subject.keywordsprosociaal gedrag
dc.subject.keywordspublieke gedragsinhibitie
dc.subject.courseuuSociale psychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record