View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Participatie in bewegingsactiviteiten bij kinderen op de basisschool: Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst ‘Ik doe mee met…’

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hanenberg, JHC-3010627 en Herpen,EHJL van-3091392.pdf (170.9Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Hanenberg, J.H.C.
        Herpen, E.H.J.L. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting Achtergrond: Participatie van kinderen in bewegingsactiviteiten op school en buiten school wordt van belang geacht voor de motorische en sociale ontwikkeling. Kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD) worden belemmerd in hun motorisch functioneren. De gevolgen daarvan voor hun participatie in bewegingsactiviteiten zijn nog nauwelijks onderzocht vanwege het ontbreken van een specifiek meetinstrument om participatie in bewegingsactiviteiten te meten. Doel: Onderzoeken van de psychometrische kenmerken van een nieuw ontwikkelde Nederlandse vragenlijst ‘Ik doe mee met...’, die participatie in bewegingsactiviteiten meet bij kinderen op de basisschool. De lijst beoogt participatie van bewegingsactiviteiten in verschillende contexten (eigen buurt, schoolplein, gymles) en voor verschillende domeinen van motoriek (balvaardigheid, fijn-motorisch en grof-motorisch) te meten. Methode: Bij 497 kinderen (M=9.03 jaar, SD=1.80 jaar) is de vragenlijst ‘Ik doe mee met…’ afgenomen. Een exploratieve factoranalyse werd toegepast. Twee subgroepen werden op basis van motorische competentie screeningslijsten (vermoeden van DCD: n=24; gematchte controlegroep: n=49) geselecteerd. Verschillen voor motorische competentie (vermoeden van DCD, controle), sekse en leeftijd (middenbouw, bovenbouw) werden ter ondersteuning van de validiteit getoetst met ANOVA. Resultaten: De interne consistentie van de subschalen was voldoende (.58<α<.74) en voor de totaalschaal voor bewegingsparticipatie goed (α.=80). De factoranalyse liet vijf factoren zien, namelijk participatie bij: 1) Gymles, 2) Balvaardigheid, 3) Fijn-motorisch, 4) Grof-motorisch ‘rennen’, 5) Grof-motorisch ‘evenwicht’. Verwachte groepsverschillen werden niet gevonden op de totaalschaal, wel op de onderscheiden subschalen. Echter voor motorische competentie alleen voor de subschaal Balvaardigheid. Conclusie: Onderzoeksbevindingen laten zien dat de vragenlijst een voldoende betrouwbaar en valide meetinstrument is om participatie in bewegingsactiviteiten te meten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6330
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo