View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Regeldruk van leraren in het basisonderwijs: aspecten, oorzaken & oplossingen

        Thumbnail
        View/Open
        Onderzoeksrapport regeldruk.pdf (838.6Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Klerks, I.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het huidige onderzoek gaat in op regeldruk rondom leraren in het basisonderwijs. Het begrip regeldruk is een nog weinig onderzocht thema en ook de begripsafbakening is nog niet geheel voltooid. Het huidige onderzoek is ingegaan op de aspecten, oorzaken en mogelijke oplossingen rondom regeldruk. Hierbij is enerzijds het begrip verder in kaart gebracht en anderzijds de problematiek bij leraren in het basisonderwijs onderzocht. Een breed aantal aspecten, oorzaken en oplossingen is naar voren gekomen. De aspecten concentreren zich rondom handelingen in het primaire proces, taken in het secundaire proces en de hoeveelheid veranderingen en vernieuwingen. De oorzaken van regeldruk worden door leraren voornamelijk buiten zichzelf gezocht zoals bijvoorbeeld een gebrek aan invloed, een onduidelijke visie en jaarplanning, en een tekort aan tijd. Interne oorzaken worden gelegd rondom de typische persoonlijkheid van leraren die te maken heeft met een hoog streven naar perfectionisme en het moeilijk vinden om nee te zeggen. Opvallend hierbij is dat leraren het nuttig vinden dat regels bestaan, maar de problemen vooral zien in de wijze waarop een regel wordt vormgegeven en de omstandigheden waarbinnen een regel wordt uitgevoerd. De oplossingen voor regeldruk gaan dan ook niet in op het afschaffen van regels, maar vragen onder andere om ondersteuning, een betere visie en planning op schoolniveau en een betere algemene communicatie en een betere communicatie tussen overheid en leraren. Leraren zien bij zichzelf oplossingen door op een andere manier met de persoonlijke karaktereigenschappen om te gaan, en ze zien ook oplossingen in het leren van collega’s. De resultaten worden bediscussieerd en aansluitend worden aanbevelingen gedaan aan CNV Onderwijs om de regeldruk van leraren in het basisonderwijs te verlagen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6315
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo