dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | van Berkel, Rik | |
dc.contributor.author | Klerks, I.C. | |
dc.date.accessioned | 2010-12-14T18:00:50Z | |
dc.date.available | 2010-12-14 | |
dc.date.available | 2010-12-14T18:00:50Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6315 | |
dc.description.abstract | Het huidige onderzoek gaat in op regeldruk rondom leraren in het basisonderwijs. Het
begrip regeldruk is een nog weinig onderzocht thema en ook de begripsafbakening is nog
niet geheel voltooid. Het huidige onderzoek is ingegaan op de aspecten, oorzaken en
mogelijke oplossingen rondom regeldruk. Hierbij is enerzijds het begrip verder in kaart
gebracht en anderzijds de problematiek bij leraren in het basisonderwijs onderzocht. Een
breed aantal aspecten, oorzaken en oplossingen is naar voren gekomen. De aspecten
concentreren zich rondom handelingen in het primaire proces, taken in het secundaire
proces en de hoeveelheid veranderingen en vernieuwingen. De oorzaken van regeldruk
worden door leraren voornamelijk buiten zichzelf gezocht zoals bijvoorbeeld een gebrek
aan invloed, een onduidelijke visie en jaarplanning, en een tekort aan tijd. Interne
oorzaken worden gelegd rondom de typische persoonlijkheid van leraren die te maken
heeft met een hoog streven naar perfectionisme en het moeilijk vinden om nee te
zeggen. Opvallend hierbij is dat leraren het nuttig vinden dat regels bestaan, maar de
problemen vooral zien in de wijze waarop een regel wordt vormgegeven en de
omstandigheden waarbinnen een regel wordt uitgevoerd. De oplossingen voor regeldruk
gaan dan ook niet in op het afschaffen van regels, maar vragen onder andere om
ondersteuning, een betere visie en planning op schoolniveau en een betere algemene
communicatie en een betere communicatie tussen overheid en leraren. Leraren zien bij
zichzelf oplossingen door op een andere manier met de persoonlijke
karaktereigenschappen om te gaan, en ze zien ook oplossingen in het leren van collega’s.
De resultaten worden bediscussieerd en aansluitend worden aanbevelingen gedaan aan
CNV Onderwijs om de regeldruk van leraren in het basisonderwijs te verlagen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 858760 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Regeldruk van leraren in het basisonderwijs: aspecten, oorzaken & oplossingen | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | regeldruk, werkdruk, leraren, basisonderwijs | |
dc.subject.courseuu | Strategisch Human Resource Management | |