View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Motorische competentiebeleving, motorisch belang en participatie in bewegingsactiviteiten van kinderen in de basisschool

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Freke, S-3332845 en Mijdam, NG-382320.pdf (216.3Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Freke, S.
        Mijdam, N.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond. Participatie in alledaagse bewegingsactiviteiten is van belang voor de motorische en sociale ontwikkeling van kinderen. Er is nog weinig bekend in hoeverre deze participatie in bewegingsactiviteiten samenhangt met de motorische competentiebeleving en het belang dat kinderen eraan hechten motorisch competent te zijn. Doel. De relatie tussen motorische competentiebeleving, motorisch belang en de participatie in bewegingsactiviteiten bij kinderen in de basisschoolleeftijd onderzoeken, alsmede het effect van leeftijd en de aanwezigheid van een motorische beperking hierop. Methode. De motorische competentiebeleving, het motorisch belang en de participatie in bewegingsactiviteiten werden bij 504 basisschool kinderen van zes tot en met 12 jaar met vragenlijsten voor de kinderen, ouders en leerkrachten gemeten. Aan de hand van motorische screeningslijsten werd een groep kinderen met het vermoeden van Developmental Coordination Disorder (DCD) geselecteerd. Resultaten. Er werden significante maar matige correlaties tussen participatie in bewegingsactiviteiten, motorische competentiebeleving en motorisch belang gevonden. Kinderen met een lagere competentiebeleving hechtten er minder belang aan motorisch competent te zijn en participeerden minder in bewegingsactiviteiten. Dit bleek vooral voor kinderen met (het vermoeden van) DCD te gelden. Kinderen in de onderbouw blijken een hogere motorische competentiebeleving te hebben en meer belang te hechten aan het motorisch competent zijn vergeleken met kinderen uit de bovenbouw. Conclusie. De resultaten suggereren dat motorische competentiebeleving en motorisch belang samenhangen met de mate van participatie in bewegingsactiviteiten. Dit lijkt vooral op te gaan voor kinderen met DCD.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6275
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo