dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Volman, C | |
dc.contributor.advisor | Douma, J | |
dc.contributor.author | Freke, S. | |
dc.contributor.author | Mijdam, N.G. | |
dc.date.accessioned | 2010-12-07T18:00:43Z | |
dc.date.available | 2010-12-07 | |
dc.date.available | 2010-12-07T18:00:43Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6275 | |
dc.description.abstract | Achtergrond. Participatie in alledaagse bewegingsactiviteiten is van belang voor de motorische en sociale ontwikkeling van kinderen. Er is nog weinig bekend in hoeverre deze participatie in bewegingsactiviteiten samenhangt met de motorische competentiebeleving en het belang dat kinderen eraan hechten motorisch competent te zijn. Doel. De relatie tussen motorische competentiebeleving, motorisch belang en de participatie in bewegingsactiviteiten bij kinderen in de basisschoolleeftijd onderzoeken, alsmede het effect van leeftijd en de aanwezigheid van een motorische beperking hierop. Methode. De motorische competentiebeleving, het motorisch belang en de participatie in bewegingsactiviteiten werden bij 504 basisschool kinderen van zes tot en met 12 jaar met vragenlijsten voor de kinderen, ouders en leerkrachten gemeten. Aan de hand van motorische screeningslijsten werd een groep kinderen met het vermoeden van Developmental Coordination Disorder (DCD) geselecteerd. Resultaten. Er werden significante maar matige correlaties tussen participatie in bewegingsactiviteiten, motorische competentiebeleving en motorisch belang gevonden. Kinderen met een lagere competentiebeleving hechtten er minder belang aan motorisch competent te zijn en participeerden minder in bewegingsactiviteiten. Dit bleek vooral voor kinderen met (het vermoeden van) DCD te gelden. Kinderen in de onderbouw blijken een hogere motorische competentiebeleving te hebben en meer belang te hechten aan het motorisch competent zijn vergeleken met kinderen uit de bovenbouw. Conclusie. De resultaten suggereren dat motorische competentiebeleving en motorisch belang samenhangen met de mate van participatie in bewegingsactiviteiten. Dit lijkt vooral op te gaan voor kinderen met DCD. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 221590 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Motorische competentiebeleving, motorisch belang en participatie in bewegingsactiviteiten van kinderen in de basisschool | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Participatie | |
dc.subject.keywords | motorische competentiebeleving | |
dc.subject.keywords | motorisch belang | |
dc.subject.keywords | DCD | |
dc.subject.keywords | basisschoolkinderen. | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek | |