Praktijkverbetering Samenwerken binnen het speciaal basisonderwijs vanuit de onderwijsvorm Dalton
Publication date
2010Author
Evers, R.
Meier, J.M.
Tack, A.C.
Timmerman, M.J.
Burg, S.J.E. van der
Vos, C.
Metadata
Show full item recordSummary
Daltononderwijs is de variant van traditioneel vernieuwingsonderwijs die in Nederland het wijdst verspreid is. Verscheidene SBO scholen maken zich op om de Daltonlicentie aan te vragen, zo ook basisschool de Leilinde te Oud-Heusden waar dit onderzoekproject plaatsvindt. Na een bezoek van de onderwijsinspectie in 2005 stelde deze onder andere vast dat de leerlingen op de Leilinde te weinig samenwerken en te
leerkrachtafhankelijk zijn.
In dit verslag zal worden onderzocht hoe Daltononderwijs aansluit bij kinderen die speciaal basisonderwijs volgen. Dit onderzoek richt zich specifiek op het onderdeel samenwerken. Naar aanleiding van het voorgaande is een opzet en een vraagstelling voor het onderzoek opgesteld waarin verschillende aspecten naar voren zullen komen. Ten eerste worden de begrippen speciaal basisonderwijs en Daltononderwijs nader toegelicht. Vervolgens zal er een beschrijving worden gegeven van basisschool de Leilinde en haar leerlingen, waarbij de balans wordt opgemaakt
van de huidige stand op het gebied van samenwerken. Daarna zal aan de hand van interviews met leerkrachten van de Leilinde en de nulmeting die door de Daltonvereniging is uitgevoerd gekeken worden waar de behoeften liggen voor de Leilinde. Vervolgens wordt vanuit een theoretisch kader gekeken naar de begrippen samenwerken en Coöperatief Leren. Aan het einde van het eerste deel zullen tot slot middels verschillende
wetenschappelijke artikelen aanknopingspunten worden gezocht om kinderen met verschillende problematieken op een juiste en effectieve manier te laten samenwerken. Het tweede deel is gericht op het uiteindelijke praktijkverbeteringsvoorstel. Er zullen ideeën en richtlijnen worden aangedragen met betrekking tot de verschillende mogelijkheden voor samenwerken die breed inzetbaar zijn en specifiek gericht zijn op de
leerling-populatie van de Leilinde. De volgende onderzoeksvraag kan worden opgesteld: “In hoeverre kunnen kinderen met verschillende leer-,
gedrags- en/of sociaal-emotionele problematiek samenwerken?” .