View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Praktijkverbetering Samenwerken binnen het speciaal basisonderwijs vanuit de onderwijsvorm Dalton

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Evers, R-3363643 en Meier, JM-3330540 en Tack, AC-3325865 en Timmerman, MJ-3067351 en Burg, SJE van der-3325733 en Vos, C-3111962.pdf (389.2Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Evers, R.
        Meier, J.M.
        Tack, A.C.
        Timmerman, M.J.
        Burg, S.J.E. van der
        Vos, C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Daltononderwijs is de variant van traditioneel vernieuwingsonderwijs die in Nederland het wijdst verspreid is. Verscheidene SBO scholen maken zich op om de Daltonlicentie aan te vragen, zo ook basisschool de Leilinde te Oud-Heusden waar dit onderzoekproject plaatsvindt. Na een bezoek van de onderwijsinspectie in 2005 stelde deze onder andere vast dat de leerlingen op de Leilinde te weinig samenwerken en te leerkrachtafhankelijk zijn. In dit verslag zal worden onderzocht hoe Daltononderwijs aansluit bij kinderen die speciaal basisonderwijs volgen. Dit onderzoek richt zich specifiek op het onderdeel samenwerken. Naar aanleiding van het voorgaande is een opzet en een vraagstelling voor het onderzoek opgesteld waarin verschillende aspecten naar voren zullen komen. Ten eerste worden de begrippen speciaal basisonderwijs en Daltononderwijs nader toegelicht. Vervolgens zal er een beschrijving worden gegeven van basisschool de Leilinde en haar leerlingen, waarbij de balans wordt opgemaakt van de huidige stand op het gebied van samenwerken. Daarna zal aan de hand van interviews met leerkrachten van de Leilinde en de nulmeting die door de Daltonvereniging is uitgevoerd gekeken worden waar de behoeften liggen voor de Leilinde. Vervolgens wordt vanuit een theoretisch kader gekeken naar de begrippen samenwerken en Coöperatief Leren. Aan het einde van het eerste deel zullen tot slot middels verschillende wetenschappelijke artikelen aanknopingspunten worden gezocht om kinderen met verschillende problematieken op een juiste en effectieve manier te laten samenwerken. Het tweede deel is gericht op het uiteindelijke praktijkverbeteringsvoorstel. Er zullen ideeën en richtlijnen worden aangedragen met betrekking tot de verschillende mogelijkheden voor samenwerken die breed inzetbaar zijn en specifiek gericht zijn op de leerling-populatie van de Leilinde. De volgende onderzoeksvraag kan worden opgesteld: “In hoeverre kunnen kinderen met verschillende leer-, gedrags- en/of sociaal-emotionele problematiek samenwerken?” .
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6192
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo