Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPloeg, P van der
dc.contributor.advisorTijsseling, C
dc.contributor.authorEvers, R.
dc.contributor.authorMeier, J.M.
dc.contributor.authorTack, A.C.
dc.contributor.authorTimmerman, M.J.
dc.contributor.authorBurg, S.J.E. van der
dc.contributor.authorVos, C.
dc.date.accessioned2010-11-09T18:00:38Z
dc.date.available2010-11-09
dc.date.available2010-11-09T18:00:38Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6192
dc.description.abstractDaltononderwijs is de variant van traditioneel vernieuwingsonderwijs die in Nederland het wijdst verspreid is. Verscheidene SBO scholen maken zich op om de Daltonlicentie aan te vragen, zo ook basisschool de Leilinde te Oud-Heusden waar dit onderzoekproject plaatsvindt. Na een bezoek van de onderwijsinspectie in 2005 stelde deze onder andere vast dat de leerlingen op de Leilinde te weinig samenwerken en te leerkrachtafhankelijk zijn. In dit verslag zal worden onderzocht hoe Daltononderwijs aansluit bij kinderen die speciaal basisonderwijs volgen. Dit onderzoek richt zich specifiek op het onderdeel samenwerken. Naar aanleiding van het voorgaande is een opzet en een vraagstelling voor het onderzoek opgesteld waarin verschillende aspecten naar voren zullen komen. Ten eerste worden de begrippen speciaal basisonderwijs en Daltononderwijs nader toegelicht. Vervolgens zal er een beschrijving worden gegeven van basisschool de Leilinde en haar leerlingen, waarbij de balans wordt opgemaakt van de huidige stand op het gebied van samenwerken. Daarna zal aan de hand van interviews met leerkrachten van de Leilinde en de nulmeting die door de Daltonvereniging is uitgevoerd gekeken worden waar de behoeften liggen voor de Leilinde. Vervolgens wordt vanuit een theoretisch kader gekeken naar de begrippen samenwerken en Coöperatief Leren. Aan het einde van het eerste deel zullen tot slot middels verschillende wetenschappelijke artikelen aanknopingspunten worden gezocht om kinderen met verschillende problematieken op een juiste en effectieve manier te laten samenwerken. Het tweede deel is gericht op het uiteindelijke praktijkverbeteringsvoorstel. Er zullen ideeën en richtlijnen worden aangedragen met betrekking tot de verschillende mogelijkheden voor samenwerken die breed inzetbaar zijn en specifiek gericht zijn op de leerling-populatie van de Leilinde. De volgende onderzoeksvraag kan worden opgesteld: “In hoeverre kunnen kinderen met verschillende leer-, gedrags- en/of sociaal-emotionele problematiek samenwerken?” .
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent398583 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePraktijkverbetering Samenwerken binnen het speciaal basisonderwijs vanuit de onderwijsvorm Dalton
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSpeciaal Basisonderwijs
dc.subject.keywordsDalton
dc.subject.keywordssamenwerken
dc.subject.keywordsCooperatief leren
dc.subject.keywordspraktijkverbeteringsvoorstel
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record