View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Perceived academic competence, parental differential treatment, and sibling relationship quality in Indian and Dutch children

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Maes, M-3111547.pdf (122.6Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Maes, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie is gekeken naar de invloed van ervaren academische competentie op verschil in behandeling door ouders (parental differential treatment, PDT) en naar de invloed van PDT op de kwaliteit van de siblingrelatie. Crossculturele vergelijkingen tussen Indiase en Nederlandse kinderen op deze concepten en hun invloeden zijn ook gemaakt. De participanten waren 165 Indiase en 360 Nederlandse kinderen, tussen de 10 en 12 jaar oud. Bij hen zijn vragenlijsten afgenomen om informatie over de concepten te verzamelen. Uit de analyses bleek dat er crossculturele verschillen waren in de gemiddelde scores op PDT en op de kwaliteit van de siblingrelatie, waarbij significant hogere scores werden gerapporteerd door Indiase kinderen. Verder bleek ervaren academische competentie niet van invloed te zijn op PDT. Wat betreft de invloed van PDT op de kwaliteit van de siblingrelatie, wezen de resultaten uit dat een verschillende affectie door de ouders van invloed was op de warmte/intimiteit in de siblingrelatie. Deze invloed gold voor de Nederlandse kinderen, maar niet voor de Indiase kinderen. De noodzaak van verder, met name crosscultureel, onderzoek wordt benadrukt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6189
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo