dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Buist, KL | |
dc.contributor.advisor | Watve, S | |
dc.contributor.author | Maes, M. | |
dc.date.accessioned | 2010-11-09T18:00:35Z | |
dc.date.available | 2010-11-09 | |
dc.date.available | 2010-11-09T18:00:35Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6189 | |
dc.description.abstract | In deze studie is gekeken naar de invloed van ervaren academische competentie op verschil in behandeling door ouders (parental differential treatment, PDT) en naar de invloed van PDT op de kwaliteit van de siblingrelatie. Crossculturele vergelijkingen tussen Indiase en Nederlandse kinderen op deze concepten en hun invloeden zijn ook gemaakt. De participanten waren 165 Indiase en 360 Nederlandse kinderen, tussen de 10 en 12 jaar oud. Bij hen zijn vragenlijsten afgenomen om informatie over de concepten te verzamelen. Uit de analyses bleek dat er crossculturele verschillen waren in de gemiddelde scores op PDT en op de kwaliteit van de siblingrelatie, waarbij significant hogere scores werden gerapporteerd door Indiase kinderen. Verder bleek ervaren academische competentie niet van invloed te zijn op PDT. Wat betreft de invloed van PDT op de kwaliteit van de siblingrelatie, wezen de resultaten uit dat een verschillende affectie door de ouders van invloed was op de warmte/intimiteit in de siblingrelatie. Deze invloed gold voor de Nederlandse kinderen, maar niet voor de Indiase kinderen. De noodzaak van verder, met name crosscultureel, onderzoek wordt benadrukt. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 125558 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.title | Perceived academic competence, parental differential treatment, and sibling relationship quality in Indian and Dutch children | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | perceived academic competence | |
dc.subject.keywords | parental differential treatment | |
dc.subject.keywords | sibling relationship quality | |
dc.subject.keywords | cross-cultural differences | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |