View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van leeftijd en sekse op pestgedrag van basisschoolkinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Meijer, G-325652 en Vliet, M van-3455904 en Windhoud, L-3445321 en Vegt, M-3447936.pdf (272.3Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Meijer, G.M.
        Vliet, M. van
        Windhoud, L.
        Vegt, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Inleiding: Het doel van dit onderzoek was om verschillen in ‘sekse’ en ‘leerjaar’ op de mate van ‘pesten’ en ‘gepest worden’ vast te stellen, waarbij tevens verschillende vormen van ‘pesten’ en ‘gepest worden’ in beschouwing zijn genomen. Het model van Björkqvist en collega’s (1992) heeft hierbij gediend als uitgangspunt. Dit model stelt onder andere dat overte vormen van pesten worden vervangen door heimelijke vormen. Methode: De pestrollenvragenlijst is afgenomen op zeventien basisscholen in de leerjaren 6, 7 en 8 (n=1230). Hierbij is gebruik gemaakt van peernominaties. Resultaten: Er is gebruik gemaakt van verschillende analysetechnieken (Anova, Manova en Lineaire trendanalyse). Hieruit kwam naar voren dat er geen significante verschillen zijn gevonden tussen de leerjaren op de mate van ‘pesten’ en ‘gepest worden’. Er zijn echter wel significante sekseverschillen gevonden voor ‘pesten’. Daarnaast is een significant interactie-effect gevonden tussen ‘leerjaar’ en ‘sekse’ op de mate van ‘pesten’. Conclusie: Uit dit onderzoek is gebleken dat er geen afname van ‘pesten’ en ‘gepest worden’ waar te nemen is met toenemen van leeftijd. Daarnaast is gebleken dat overte vormen niet worden vervangen door heimelijke vormen. Tevens is gebleken dat jongens op alle vormen van pesten hoger scoren dan meisjes, terwijl meisjes meer gepest worden. Tot slot is het effect van ‘leerjaar’ op de mate van pesten significant verschillend voor jongens en voor meisjes.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6188
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo