View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Opvoeden; hoe doen ouders in Nederland dat? Ouderlijke warmte en negatieve disciplinering en de sociaal-emotionele ontwikkeling van jongens in de leeftijd van 1-4 jaar.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Sijben, c-3245012 en Slot, EM-3228045 en Spijker, C van 't-3215903 en Vemde, E van-3178927.pdf (309.0Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Sijben, C.
        Slot, E.M.
        Spijker, C. van 't
        Vemde, E. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze studie heeft de verschillen tussen vaders en moeders in het bieden van warmte en negatieve disciplinering aan hun zonen in de leeftijd van 1-4 jaar onderzocht. Daarnaast is gekeken hoe warmte en negatieve disciplinering van zowel vaders als moeders samenhangt met de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Er hebben 49 ouderparen met een zoon in de leeftijd van 1-4 jaar meegedaan aan het onderzoek (M = 30 maanden; SD = 9.7 maanden). Zowel vaders als moeders hebben vragenlijsten ingevuld met betrekking tot hun opvoedingsgedrag (warmte, negatieve disciplinering). Daarnaast hebben moeders gerapporteerd over de sociaal-emotionele ontwikkeling en het externaliserend probleemgedrag van hun zonen (ASQ-SE en CBCL). De resultaten van de t-testen wezen uit dat moeders meer warmte en vaders meer negatieve disciplinering bieden. Uit de regressieanalyses is gebleken dat er geen samenhang is tussen de warmte die moeders bieden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun zoon. Daarentegen bleek een hoge mate van warmte vanuit vaders de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun zoon positief te beïnvloeden. Wanneer vaders en moeders een hoge mate van negatieve disciplinering lieten zien in de opvoeding, lieten jongens meer externaliserend probleemgedrag zien. Geconcludeerd kan worden dat vaders al vroeg in de opvoeding van jongens een belangrijke factor zijn, vooral als het gaat om het bieden van warmte. Dit indiceert dat het van belang is om niet alleen moeders, maar ook vaders te betrekken in preventieprogramma’s die zich richten op externaliserend gedrag bij jongens van 1-4 jaar oud.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6183
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo