View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        ‘Navigeren zonder TomTom’ De invloed van autonomie en structuur op de intrinsieke motivatie

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Vijgen, T-3326500.pdf (178.0Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Vijgen, T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek staat de vraag of er een samenhang is tussen de motivatie van leerlingen en autonomieondersteuning en structuur centraal. Daarnaast wordt onderzocht of de motivatie beïnvloed wordt door verschillen in de leerling-kenmerken geslacht, leeftijd en het zelfbeeld van de leerlingen. De onderzoeksvraag wordt beantwoord door middel van een experiment waarin leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisschool een digitale opdracht maken. De opdracht wordt aangeboden binnen vier verschillende leeromgevingen, die van elkaar verschillen in de mate van autonomieondersteuning en structuur. De leerlingen worden at random toegewezen aan één van de vier experimentele condities. De intrinsieke motivatie, de ervaren autonomie en de ervaren competentie van de leerlingen worden gemeten door middel van een gestructureerde schriftelijke vragenlijst, de Intrinsic Motivation Inventory (IMI). Uit het onderzoek is gebleken dat het geslacht van de leerlingen geen effect heeft op de intrinsieke motivatie van de leerlingen, de leeftijd en het zelfbeeld van leerlingen heeft wel effect op de intrinsieke motivatie van leerlingen voor een opdracht. De maximale intrinsieke motivatie van leerlingen voor een opdracht wordt bewerkstelligd door het aanbieden van een opdracht in een leeromgeving met een autonomieondersteunende en structurerende context.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6149
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo