‘Navigeren zonder TomTom’ De invloed van autonomie en structuur op de intrinsieke motivatie
Summary
In dit onderzoek staat de vraag of er een samenhang is tussen de motivatie van leerlingen en
autonomieondersteuning en structuur centraal. Daarnaast wordt onderzocht of de motivatie beïnvloed
wordt door verschillen in de leerling-kenmerken geslacht, leeftijd en het zelfbeeld van de leerlingen.
De onderzoeksvraag wordt beantwoord door middel van een experiment waarin leerlingen uit groep 7
en 8 van de basisschool een digitale opdracht maken. De opdracht wordt aangeboden binnen vier
verschillende leeromgevingen, die van elkaar verschillen in de mate van autonomieondersteuning en
structuur. De leerlingen worden at random toegewezen aan één van de vier experimentele condities.
De intrinsieke motivatie, de ervaren autonomie en de ervaren competentie van de leerlingen worden
gemeten door middel van een gestructureerde schriftelijke vragenlijst, de Intrinsic Motivation Inventory
(IMI).
Uit het onderzoek is gebleken dat het geslacht van de leerlingen geen effect heeft op de intrinsieke
motivatie van de leerlingen, de leeftijd en het zelfbeeld van leerlingen heeft wel effect op de intrinsieke
motivatie van leerlingen voor een opdracht. De maximale intrinsieke motivatie van leerlingen voor een
opdracht wordt bewerkstelligd door het aanbieden van een opdracht in een leeromgeving met een
autonomieondersteunende en structurerende context.