Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJaspers, J
dc.contributor.authorVijgen, T.
dc.date.accessioned2010-11-02T18:01:52Z
dc.date.available2010-11-02
dc.date.available2010-11-02T18:01:52Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6149
dc.description.abstractIn dit onderzoek staat de vraag of er een samenhang is tussen de motivatie van leerlingen en autonomieondersteuning en structuur centraal. Daarnaast wordt onderzocht of de motivatie beïnvloed wordt door verschillen in de leerling-kenmerken geslacht, leeftijd en het zelfbeeld van de leerlingen. De onderzoeksvraag wordt beantwoord door middel van een experiment waarin leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisschool een digitale opdracht maken. De opdracht wordt aangeboden binnen vier verschillende leeromgevingen, die van elkaar verschillen in de mate van autonomieondersteuning en structuur. De leerlingen worden at random toegewezen aan één van de vier experimentele condities. De intrinsieke motivatie, de ervaren autonomie en de ervaren competentie van de leerlingen worden gemeten door middel van een gestructureerde schriftelijke vragenlijst, de Intrinsic Motivation Inventory (IMI). Uit het onderzoek is gebleken dat het geslacht van de leerlingen geen effect heeft op de intrinsieke motivatie van de leerlingen, de leeftijd en het zelfbeeld van leerlingen heeft wel effect op de intrinsieke motivatie van leerlingen voor een opdracht. De maximale intrinsieke motivatie van leerlingen voor een opdracht wordt bewerkstelligd door het aanbieden van een opdracht in een leeromgeving met een autonomieondersteunende en structurerende context.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent182373 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title‘Navigeren zonder TomTom’ De invloed van autonomie en structuur op de intrinsieke motivatie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsintrinsieke motivatie
dc.subject.keywordsautonomie
dc.subject.keywordsstructuur
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record